handdator

Visa fullständig version : skramlande (plåt?) på 5:ans växel efter byte av främre motorkudde



Janne.M
2009-09-06, 22:22
Bytte till en renoverad stödbalk (den under kylarbalken) med nya bussningar på min golf 2 Gti 8v -88, samt att jag bytte till följande motorkudde från passat/g60:
http://catalog.meca.se/Upload/images_web/GeTe/MF51933.jpg

Hade denna sen tidigare:
http://catalog.meca.se/Upload/images_web/GeTe/MF51268.jpg

När allt var fixat och donat och efter att jag skakat motorn så att den skulle sätta sig innan jag skruvade ihop allt for jag ut på en provkörning.

Var självklart bättre känsla med nya bussningar och kudden. Körde 1:an, 2:an, 3:an, 4:an och så fort jag växlade till 5:an och börjar släppa kopplingen så hörs ett "klunkande" i lagom tempo, precis som om någonting skulle vara löst. Händer inte på några andra växlar.

Har släppt på alla bultar och dragit åt och ruckat på allt men försvinner inte.

* Kan fästet vara lägre/högre än det gamla så att motorn hamnar i taskig vinkel?
- Om så, så kanske ljudet uppkommer pga lite växellåds-olja som då "rinner" bort från femman som ligger högt upp, känns inte riktigt troligt... ska kolla oljan imorn.

* Bör man byta till den nyare (bilar med 02A låda) "balken" som sitter i blocket och fäster mot motorfästet? (har ett liggande)

* kan nåt ha gått galet när jag stöttat upp motorn under växellådan under bytet?

* Då det inte händer på annat än 5:an så borde det ju vara något innan slutväxeln och alltså inte bero på vinklar på motor/växellåda/drivaxlar etc?

Janne.M
2009-09-07, 20:07
Det fanns olja i växellådan, fyllde bara på med 1dl.

Märkte att det var lite glapp i växellänkaget så bytte den bussningen som fanns hemma och ska byta bult och den andra sen.

Ljudet låter som om det är något som slår i någonting. Troligen växellänkaget då det känns i växelspaken och man känner att något tar emot när man lägger i femman när man kör, inte när man står stilla.

Det låter alltså som ett dunkande som när något som roterar slår i något en gång per varv, och endast på femmans växel.

Några idéer?

Janne.M
2009-09-10, 00:59
Har nu bytt bussningarna i växellänkaget så att det glappar minimalt = låter fortfarande
Bytte till fästet mot motorfästet från 2E/02A = låter fortfarande, nu även på 4:an och vid motorbroms.
Bytte till original fästet mot motorfästet och gamla motorkudden = låter fortfarande, dock bara på 5:an igen

Nu finns det endast 2 saker kvar att kolla.... märkte att skyddsplåten för högra drivaxeln som sitter i blocket var lite lös så att den gick att röra = kan ev. nå ner till bultarna vid inre knuten så att ljudet uppkommer. Konstigt att det dock bara är på 5:an det låter, men kanske blir extra mycket lutning på motorn då (speciellt med 2E/02A kudde + fäste = högre?)

Alternativ 2 är att jag sätter tillbaka den gamla främre motorbalken, försvinner det då så vet jag ju att det är i balken felet sitter. Passatens och golfens balk har samma VAGnr, men de ser lite olika ut så kanske ligger nåt däri...

Ska kolla skyddsplåten först på lördag morgon när jag tvättar/vaxar bilen, hjälper inte det så byter jag balken... Inget kul i att köra en 4-växlad bil som varvar 3100 i 90km/h :P

Men jag är då proffs på att byta främre motorfäste nu iaf; 10 minuter från att man börjar hissa upp bilen tills den är körklar igen ;)

Janne.M
2009-09-12, 15:07
Felsökningssåpan fortsätter:

Hade värmeplåten som skyddar högra drivaxeln, och samtidigt trillade en avdragen bult med mutter ner.. (måste leta vart den kommer ifrån... avgaspinnbult kanske..) och glad i hågen trodde jag det skulle lösa saken och tog ut bilen och provkörde men inte....

Klunkandet/Rasslandet låter som om det kommer från vänster sida av bilen, typ växellådan (tyvärr...) eller så vänstra infästningen av kylarbalken. Så nu är det ut med hunden och sen nya tag, byter allt till original som det var innan jag började byta. Måste kika brickorna till kofångarfästet också så att det inte är dom som låter.

Janne.M
2009-09-12, 20:08
Blir snart knäpp, dock lite närmare problemet...

Med allting original (endast nya bussningar i den gamla balken) så uppkommer klunkandet/rasslandet fortfarande.

Drog åt allt så det satt bra, provkörde och det rasslade fortfarande... suck!

Kommer in i garaget och känner på de fyra M10x73x32 bultarna som skruvas fast genom balken och in i stötfångarfästena = LÖSA!!! två hade t.o.m två cm spel.

Började dra åt dem men fick dem inte att dra ordentligt: tar antingen emot utan att brickan på bulten sitter åt (går att röra) eller så går det lite halvtungt men det känns som om gängorna skulle ge med sig.

Alt.1: Som jag ser det så kanske gängorna på bultarna inte räcker till = går tomt
Eller så håller muttrarna i fästena till stora kofångarna på att släppa (sitter endast med nån loppa här och där)

Dock är ju bilen konverterad till stora kofångare med någon eftermarknads sats, så jag är inte säker på om det är special dimensionen M10x73x32 eller inte (kanske vanlig M10x73?) nåja ska iväg till biltema imorn och chansa på M10x73 med gäng hela vägen.

Vad är korrekta sättet att montera främre motorbalken? efterdragning etc? Hittar inget i Haynes

Börjar bli less nu...

GTI-nissen
2009-09-12, 20:50
Jag vet att det sitter olika långa skruvar i framvagnen som man lätt kan förväxla... Kanske även här? Det är inte så enkelt att du använder fel längd på rätt ställe om man säger så? ;-)

Janne.M
2009-09-13, 00:05
Jag vet att det sitter olika långa skruvar i framvagnen som man lätt kan förväxla... Kanske även här? Det är inte så enkelt att du använder fel längd på rätt ställe om man säger så? ;-)

Inte förväxlat... om det vore så enkelt =)

Dock är det svetsat en vanlig M10 mutter ovanpå "muttern" som sitter i stagen till kofångarbalken (den har en lite grövre gänga antagligen M10x75x32) och så sitter det M10x100 bultar som nu har fått ganska gängpajj.

Ska köpa nya M10x75 och gängverktyg och hoppas att det går att rädda så jag slipper svetsa som nödlösning och sen skaffa nya stag och rätt bultar.... suck.

Dock vet jag ju inte om det är problemet....

Dave the brave
2009-09-13, 00:55
Nu är jag inte säker på att jag fattat detta rätt men, det är alltså på kofångarbalken det är påsvetsat en extra mutter? Du kan testa med att fästa främre motorbalken utan kofångare med hjälp av muttrar innuti rambenet. Lägg lite större brickor under. Skruvarna som används har stigning 1.5 så du kan ta en M10 "standardmutter".

Janne.M
2009-09-13, 01:14
Jepp du har fattat helt rätt, ska prova med brickor utan fångare om jag inte får det att funka ordentligt.

Janne.M
2009-09-13, 15:33
Nu är jag less, rensade gängorna i muttrarna med gängtapp återmonterade och drog åt =

3 av 4 drar tomt med helgängade skruvar.... bara en som går att dra åt så det sitter = låter fortfarande! Dock tycker jag mer och mer låter som om det är plåt som skrammlar vilket kanske inte är så konstigt.

Imorn stegar herr Mörtberg rakt in på VAG och beställer nya stag mot kofångaren (500 - 600kr paret kul kul...) samt nya skruvar i rätt dimension för ca hundralappen. Funkar det inte efter det här funderar jag på att ge fan i bilen och ställa bort den i byn och köpa kombi... är så J**** less på ej originallösningar så det finns inte.

Nån som vet vad det är för skillnad på "vanliga" och G60 stötfångarfästena/stagen till stora kofångarna?

G60: 165 807 133 + 191 807 114A
"Vanliga": 191 807 133B + 191 807 114B

Skulle åkt och kikat agility med tjejen strax, men det blir det ju inget av. Får jag tag i en svets ikväll så får jag se om jag orkar bängla med nya muttrar, men då ska det mycket till.

Henrik.M
2009-09-13, 15:51
Funkar det inte efter det här funderar jag på att ge fan i bilen och ställa bort den i byn och köpa kombi... är så J**** less på ej originallösningar så det finns inte.

Finns inga orginal lösningar till piratstötfångare.
Tro mig jag har också haft huvudvärk över framstötfångarna för att få dom att sitta rakt.
Därav alla distanser i form av brickor. =)
MEN det har fungerat , varför det ej gör det nu kan jag inte svar på.

Janne.M
2009-09-13, 17:06
Men original kofångarfästena borde väl passa mot piratbalken iaf?

Varför det inte funkar nu är för att muttrarnas gängor är helt slut så de inte pallar att hålla emot trycket som blir när man drar åt så att bussningarna komprimeras och kanske tar i lite för mycket.

Vad är korrekt moment för dessa? hittar inget

David L
2009-09-13, 17:54
Då kylarbalken endast har frigående hål så ska det såklart fungera bara du får igenom skruvarna och upp genom rambenen. Ofta kommer dessa långa bultar lite snett och då pajjar man gängorna lätt. Dock brukar det då gå tungt hela vägen och absolut inte släppa.

Lagom moment för dessa M10or kan nog vara 45-50Nm. Bussningarna är så mjuka (om det är gummi) att dom komprimerats långt före det.

Låter förövrigt konstigt att ljudet skulle komma därifrån, och enbart på femmans växel.

Janne.M
2009-09-13, 19:13
ska låna ett momentskaft och dra med 45- 50nm sen när jag sätter i de nya fästena.
tycker också att det känns konstigt att det skulle komma därifrån, men det ar ju enda felkällan jag hittat.

men nu kom jag på att när jag lossade balken förstå gången så hittade jag en liten svart torx skruv kanske 2cm lång och 2 till 3mm i diameter, fingäng en tredjedel av skruven och blå gänglåsning. samt att jagidag hittade en till likadan, nån son har nån aning om vart det är ifrån? lägger upp en bild senare.

vad kan ha gått sönder annars? om det är i lådan tex? låter mer som plåt som klapprar och slår

Janne.M
2009-09-13, 23:29
Så här ser skruven ut:

http://web.comhem.se/xzenom/bilder/skruv.JPG

Ska även lossa på alla skruvar till alla motorfästen och rucka på motorn och dra åt enl. spec. Sen kommer jag justera växellänkaget. Händer på onsdag när jag förhoppnignsvis fått mina nya stötfångarfästen.

Janne.M
2009-09-18, 00:10
Nu har jag bytt till nya kofångarfästen + nya bultar fram (VAG original passar till piratkofångare) och kunnat dra åt allt ordentligt, och nu SITTER DET!! =)

Släppte på nästan alla bultar till motorfästena (kort om tid så orkade inte med alla) och ruckade på motorn och skruvade fast. Gjorde sedan en jäxeljustering och bytte de sista glappande bussningarna. Det låter fortfarande, men ska prova att släppa på precis alla bultar och rucka igen och justera länkaget igen efter helgen.

Brorsan var med idag och lyssnade och det kommer definitivt från vänster fram. Låter ibland på motorbroms på 2:ans växel också och låter precis som skramlande plåt i högre hastigheter (70-90km/h) på 5:ans växel.

Har ingen aning om vad det kan vara så får ta och köra upp bilen på en lyft och torrköra och se om nåt skramlar. Kräver det belastning så vette *** hur jag ska kunna kolla upp vad det är...

harryss0n
2009-09-18, 01:48
Nu har jag bytt till nya kofångarfästen + nya bultar fram (VAG original passar till piratkofångare) och kunnat dra åt allt ordentligt, och nu SITTER DET!! =)

Släppte på nästan alla bultar till motorfästena (kort om tid så orkade inte med alla) och ruckade på motorn och skruvade fast. Gjorde sedan en jäxeljustering och bytte de sista glappande bussningarna. Det låter fortfarande, men ska prova att släppa på precis alla bultar och rucka igen och justera länkaget igen efter helgen.

Brorsan var med idag och lyssnade och det kommer definitivt från vänster fram. Låter ibland på motorbroms på 2:ans växel också och låter precis som skramlande plåt i högre hastigheter (70-90km/h) på 5:ans växel.

Har ingen aning om vad det kan vara så får ta och köra upp bilen på en lyft och torrköra och se om nåt skramlar. Kräver det belastning så vette *** hur jag ska kunna kolla upp vad det är...

Haha, det kanske slutar med att du får trycka in någon småväxt person i motorrummet när du ligger i 90km/h som kan tala om för dig vad det är som skrammlar ;)

Nej men skämt å sido, det kan inte vara så att drivaxeln börjar ge sig? Det påminner om en kompis bil när vi var i danmark och jobbade. Sen på väg hem helt plötsligt när vi svänger ut ifrån tullen och gasar upp i hastighet på motorvägen så börjar det precis som du beskrev komma ett "klunkande" i lagom tempo. Det visade sig till slut efter att ha blivit värre att det var drivaxeln som gjort sitt.

Janne.M
2009-09-18, 11:18
Det är ju möjligt, men det låter väldigt mycket som skramlande plåt. Drivaxlar/knutar har jag dubbla extra uppsättningar av så det är lugnt om det skulle hända =)

Janne.M
2009-09-26, 01:14
Kände på alla knutar och de känns hela och inget glapp, samt inga kulor på villovägar.
Dock är det lite glapp i utgående axlar på växellådan (http://www.gtiklubben.nu/forum/showthread.php?p=104027#post104027)

Märkte idag att när jag kör ur en rondell och gasar plattan i matten och svänger kraftigare att det slår i på 3:an också, dock inte riktigt samma klunkande/plåtliknande skrammel som kommer så fort jag sätter i 5:an, utan mer som bottnande drivaxel fast ändå inte. Samt att när jag släpper upp kopplingen på lite varv så hackar det till 2 - 3 gånger, fjädrar i tryckplattan som gett upp? högst belastning när 5:an är i?

Har inte kollat riktigt alla bultar och att allt runt styrväxel etc är helt, men kommer snart.

Om det bara inte är lådan som är slut, enligt länken ovan.

Nästa steg är nu att palla upp och låta någon titta lyssna medan jag torrkör den på 5:ans växel.

Körde hem polarens nya (from idag) Audi A4 1.8T quattro -04 BSR steg1 med proline+s-line och nästan all utrustning (skellefteå till luleå; 12.5mil) och måste erkänna att ett litet nätt banklån på 159k kanske inte skulle vara så tokigt... ruskigt skön bil!