handdator

Visa fullständig version : Kan man byta oljefilter "efter" att man bytt till ny olja?..



Alkeemis
2009-09-06, 17:33
Självklart när man tagit sig till macken och hissat upp bilen, tömt oljan, bytt luftfilter och i med ny olja så visar det sig att jag glömt polygripen hemma för oljefilter bytet.
Förgäves sliter jag med handkraft få upp Oljefilterhålalren, men den sitter som berget..... eller så har jag helt enkelt inte tillräckligt starka nypor :(.

Macken hade självklart knappt några verktyg kvar, allt hade blivit stulet vid utlåning(vad är det för värld vi lever i)..
Fanns bara för små skiftnycklar kvar..

Nu till min fråga, är det möjligt o byta oljefiltret fast jag har olja i motorn/tråget?
Kommer all olja att pumpas ut, eller går detta via oljepumpen så jag endast oljan som finns i oljefilter hållaren pumpas ut?
Jag blev ju tvungen att fylla på med min nya olja för att ta mig därifrån..

JOBBIGT, när jag har en gammalt filter som förpestar min nya fina olja :(.

// Philip

kim_gulle
2009-09-06, 18:02
Jaaa det är väl bara att byta till det nya filtret men du lär nog få fylla i lite mer olja i motorn eftersom du tappar kring halvlitern när du byter filtret.

Enda negativa med det du gjort är ju att lite gammal olja blandas med den nya. :)

Alkeemis
2009-09-06, 18:09
Det var ju posivit iaf, så det är inte kopplat så att jag får ut de ca 6 liter olja iaf :)?
Vill bara vara säker, vore lite snopet om jag behöver köpa 6 liter ny olja som inte direkt är billigt.

zoddri
2009-09-06, 19:16
Beror ju ganska mycket på var oljefiltret sitter, är det högt placerat borde det inte rinna ut så mycket om du låter bilen stå ett tag innan bytet.

Annars, den gamla raggarknepet är att ta den längsta skruvmejsel du hittar och banka den genom det gamla oljefiltret när de bra verktygen ligger nån annanstans. Det är kladdigt och jävligt och allmänt drygt när oljan ännu är varm men man lär sig att inte glömma nåt hemma. :)

Manny
2009-09-06, 22:58
Nu har jag ingen aning om vad du har för bil, men de flesta vw som jag har stött på med vanliga plåtfilter brukar gå bra att lossa utan att oljan rinner ur, bara oljan som är i filtret som rinner ut.

Jag bytte på min pga ett läckage i tyskland utan att byta oljan, det gick hur fint som helst.

Alkeemis
2009-09-07, 01:29
Det är en Golf VR6 -97a

gti8v
2009-09-08, 11:52
Innan filtret så sitter oljepumpen och då motorn bör vara avstäng vid ett oljebyte så pumpas ingen oljan så inget rinner ut, desutom så sitter filtret högre än oljetråget.

Är väl bara lös filter insatts på Vr6:an så raggartricket går bort då du ska återanvända plasthöljet till filtret.