handdator

Visa fullständig version : GTi 1600 topp på GLS block?



kim_gulle
2009-09-06, 14:39
Är det möjligt att sätta GTi toppen från MK1 1600 på ett block från en GLS 1600?

Har ett GLS block med kolvar och stakar i som jag tänkte byta toppen på till en GTi topp men jag upptäckte en del olikheter mellan motorerna...

GTi toppen:
http://img33.imageshack.us/i/img0532w.jpg/

GLS toppen:
http://img198.imageshack.us/i/img0531r.jpg/

GTi kolvarna:
http://img511.imageshack.us/i/img0534.jpg/

GLS kolvarna
http://img3.imageshack.us/i/img0530c.jpg/

Så nu undrar jag om det ens är möjligt att bara smeta på GTi toppen med den platta undersidan? GLS kolvarna har ju faktiskt en viss urgröpning men de vette sjutton om det går?

Om inte annat så lär ju kompressionen bli skyhög antar jag? Kanske så hög att motorn inte ens orkar gå runt?

Vill bara veta om det här kan vara möjligt eller om jag måste byta till GTi stakarna med kolvar. Om det funkar så kan det ju vara kul med lite mer effekt från den höga kompressionen men tycker det verkar ganska omöjligt då den säkert kommer bli alldeles för hög.

Är det nån som ens prövat det här eller ska man bli den första?

Janne.M
2009-09-06, 15:32
ta bort

kim_gulle
2009-09-06, 15:59
ta bort

Va? o_O

kim_gulle
2009-09-07, 20:12
Nån som vet nåt eller är det bara jag som är dum nog att fråga nåt sånt här?

MickeR
2009-09-07, 21:31
Jag gjorde det på min mk1. För att kompet inte skall bli 13:1 måste du fräsa bort lite av toppen på GLS kolvarna. På min motor så fräste jag ett litet förbränningsrum runt ventilerna också, dels för att få ner kompet och dels för att ta bort sprickorna mellen ventilsätena. Om du inte gör ngt alls kommer motorn att spika friskt och dö fort (testade detta på en scirocco mk1)

kim_gulle
2009-09-08, 09:18
Jag gjorde det på min mk1. För att kompet inte skall bli 13:1 måste du fräsa bort lite av toppen på GLS kolvarna. På min motor så fräste jag ett litet förbränningsrum runt ventilerna också, dels för att få ner kompet och dels för att ta bort sprickorna mellen ventilsätena. Om du inte gör ngt alls kommer motorn att spika friskt och dö fort (testade detta på en scirocco mk1)

Hehe ok, bra tack då vet jag. Blir till och byta till gti kolvarna då för jag orkar inte kosta på den där motorn nån fräsning. :)

mk2 16v turbo
2009-09-08, 22:54
jag gjorde det för många år sedan, funkade bra utan fräsning mm men kompet blev nog bra högt :) svarvade aluminium pluggar till spridarhålen bara. körde med original insug/förgasare och bytte till brytarlös tändnig, blev pigg faktiskt..

kim_gulle
2009-09-09, 17:43
jag gjorde det för många år sedan, funkade bra utan fräsning mm men kompet blev nog bra högt :) svarvade aluminium pluggar till spridarhålen bara. körde med original insug/förgasare och bytte till brytarlös tändnig, blev pigg faktiskt..

Haha jaså? Men det funkar inte med inprutingen då? Eftersom MickeR säger att motorn spikar sönder och dör. Är det kanske för att det blir för mycket med insprutingen och det högre fyllningsgraden?

MickeR
2009-09-09, 19:07
Allt beror på vad man har för tändkurva. Den sitter i dessa bilar i fördelaren så ett byte av fördelare + ändrad grundinställning ger helt andra tändlägen och förändrar spikningsbenägenheten. En golf med org förgasare har inga möjligheter att förse en GTI topp med tillräckligt med bensin, så vid en sån setup så blir det inte bara för högt komp utan för mager blandning vilket ger ännu kortare livslängd. Hur långt och hur hårt körde du med din bil?

kim_gulle
2009-09-10, 14:41
Allt beror på vad man har för tändkurva. Den sitter i dessa bilar i fördelaren så ett byte av fördelare + ändrad grundinställning ger helt andra tändlägen och förändrar spikningsbenägenheten. En golf med org förgasare har inga möjligheter att förse en GTI topp med tillräckligt med bensin, så vid en sån setup så blir det inte bara för högt komp utan för mager blandning vilket ger ännu kortare livslängd. Hur långt och hur hårt körde du med din bil?

Jag körde ju sönder två lager i GTi blocket och hade en GLS motor liggande och tänkte använda blocket från den så jag kommer ju använda alla grejjer från GTi motorn som fördelare, insprutning, insug etc. Motorn ska sitta i en folkracebil så den kommer att köras ganska hårt. Vill ju inte heller att det ska rasa på en gång så det var mest för att man kanske kunde få ut lite gratis extra hästar om man använde GLS kolvarna. Hur mycket tror ni man skulle tjäna om man gjorde såhär? Hur många fler hästar tror ni man får?