handdator

Visa fullständig version : Bakdäcken sliter tok snett på min passat -98



kroll
2009-09-06, 10:49
På mindre en 1000 mil så har den slitet ner till väven på insidan, resten ner till slitage gränsen.
Har sänkt bilen ganska mkt men det är ju stel bakaxeln så hur kan det bli så här?
Kan det ha ngt med att jag körde med 245/40-19 förut, tänkte om dom kan ha dödat lagren och hjulnavet? Även dessa slet snett med original stötar och dämpare.

Har gjort framvagnsinställning men inte 4-hjulinställning. Det ger mig väl ändå inget att veta hur mkt det står snett och vad som är snett.

Jag vill ju veta anledningen till att det sliter snett, inte hur mkt det är?!

zoddri
2009-09-06, 19:25
Om du har sänkt bilen så har hjulen hamnat fel, där har du boven.

Hur mycket skiljer det i storlek på 245/40-19 och originaldäcken? Har du en alltför stor skillnad där så kan det också orsaka konstigt/överdrivet slitage.

Och, bara för att repetera. Sänker du bilen så ska alla fyra hjul ställas in pånytt. Det hjälper inte bakvagnen att du bara ställer in framvagnen.

BALAN
2009-09-06, 23:23
det är väl stel axel bak? Sålänge det inte är en 4wd

Särkelä
2009-09-07, 18:12
det ÄR stel bakaxel. Om det inte är en 4wd.

Men det hända ofta på passaterna när man sänker mycke så sliter det snett.
Man kan justera bakaxeln så man får rätt värde. Vissa firmor använder en induktionsvärmare o på så sätt vrider man axeln rätt.

Henrik.M
2009-09-07, 23:29
Har gjort framvagnsinställning men inte 4-hjulinställning. Det ger mig väl ändå inget att veta hur mkt det står snett och vad som är snett.

Jag vill ju veta anledningen till att det sliter snett, inte hur mkt det är?!

Tänker du inte lite galet här om du är ute efter att lösa ett problem?
Beror det på en sänkning , en krokig bakaxel/infästning eller rent utav en krokig bil?
Det är frågor man kan få svar på med en 4-hjulsmätning av någon som är duktig på det & vet vad dom håller på med. (i det här fallet vet vad dom avläser).
Man kan få svar på frågor man inte visste man hade.