handdator

Visa fullständig version : Överbelasta generator/elsystem?



Manny
2009-09-05, 23:33
Så här på tal om ingenting *vissel*....

http://www.forumbilder.se/images/ca2009113312P93ed.jpg

Vad händer om man överbelastar generatorn, eller rättare sagt vad händer om man använder mer ström än den kan tillföra? Brinner den upp? Töms batteriet först o sen brinner den upp? Skyddar den sig själv på nåt vis?

tjipp
2009-09-06, 09:54
skall alla lysa samtidigt hade iallfall jag minst mekat på en biffig volvo generator eller dyligt.. finns dem på en bit över 100ah
(vanligast är ju just 100 på senare 940 mfl)
Men vill man va safe så är det fäl bara att köra med dubbla gen + dubbla batterier.
Då lär det inte bli överbelastat och man kan åka mer än 1 minut eller dyligt med alla ljus påslagna! =)
Det receptet brukar bli kalas i bilpoppar kretsar, som i likhet med alla dessa ljus drar en del ström! =)

När jag körde 4 bigknick a100w + extraljusen i grillen och dem vanliga helljusen på min caddy -90 orkade inte generatorn med på lägre varv batterilampan lös och ljusen började "glöda" under 1500rpm typ.
Köre man på lös det hyffsat.. men oj va generatorn blev varm efter bara några minuter! tror det satt en 50 eller 55ah på från början.

Manny
2009-09-06, 10:43
Jo, generator byte blir det, men inte förrän motorbytet, o dubbla batteri är reden inkopplat. Jag vill ju testa o se om allt fungererar. Kommer knappast att köra med alla igång samtidigt, men de tretton framåt kommer ju lysa samtidigt iaf.