handdator

Visa fullständig version : Tändsystem 16v



jönsson
2009-09-05, 16:19
någon som vet om ABF/ACE motorn och Kr motorn har samma tändning system?, fördelare, tändförstärkare sple m.m?

I vilken bil sitter ACE motorn? sitter en sån i min bil, kollade upp art nr på toppen och fick den infon att den kunde sitta på ACE motorn men även ABFn oxå!

Måste få tag i ett komplett tändingssystem till den.

vad kan man använda för ett tändningssystem annars? kollat lite på msd är de nått att satsa på? o var kan man hitta de?

razer
2009-09-05, 16:34
KR har VEZ, FEI tändsystem (fully electronic ignition) i en separat tändbox och det används tillsammans med K-Jetronic insprutning.

PL har en annan tändbox men enda skillnaden är att den har knacksensor och det används tillsammans med KE-Jetronic.

ACE har tändingen integrerad i insprutningsboxen KE-Motronic kan vara KE3 motronic.(KE-Motronic sitter på 9A/6A 2.0L 16v) Fördelarlocket är annorlunda på ACE monterad i Audi 80 Competition.

ABF tror jag har Motronic insprutning


Fördelare är samma på KR, PL, 9A, ACE. (ABF har ett annat triggerhjul till hallgivaren)
Tändsförstärkare borde vara samma.
Rotor är samma men fördelarlocket skiljer.
ACE har en torr spole medan PL/KR har en gammal hedlig...

jönsson
2009-09-05, 16:36
KR har VEZ, FEI tändsystem (fully electronic ignition) i en separat tändbox och det används tillsammans med K-Jetronic insprutning.

PL har en annan tändbox men enda skillnaden är att den har knacksensor och det används tillsammans med KE-Jetronic.

ACE har tändingen integrerad i insprutningsboxen KE-Motronic kan vara KE3 motronic.(KE-Motronic sitter på 9A/6A 2.0L 16v) Fördelarlocket är annorlunda på ACE monterad i Audi 80 Competition.

ABF tror jag har Motronic insprutning


Fördelare är samma på KR, PL, 9A, ACE. (ABF har ett annat triggerhjul till hallgivaren)
Tändsförstärkare borde vara samma.
Rotor är samma men fördelarlocket skiljer.
ACE har en torr spole medan PL/KR har en gammal hedlig...

vad kan man använda för ett tändningssystem annars? kollat lite på msd är de nått att satsa på? o var kan man hitta de?

razer
2009-09-05, 16:40
Vad ska du styra tändningen med, har du någon box?
Vad ska du köra med för insprutning?

Har du inte box skulle jag ta tändsystemet från en PL, då får du knacksensor.
Du behöver tändbox, kabelhärva, fördelare, tändmodul, spole, fördelarlock, rotor och tändkablar.

ACE och ABF har två knacksensorer original.

jönsson
2009-09-05, 17:00
jo bilen är en långloppsbil som dom stoppat i en ACE motor i men där finns inget tändsystem alls,dom har provat med ett system från en golf 16v o då startade den men dom fick konstiga värde med det samt att den var helt orkeslös! när inte de funka så stoppade dom i ett helt separat tänd system kopplade bort fördelaren från 16v systemet o monterade en vevaxelgivare o ett triggerhjul på veven men sen har dom ej fått igång den,finns ingen gnista!, då blev jag tillfrågad om inte jag kunde kolla på den, vad jag kommit fram till så är boxen kass så att någon annan tändning behövs nu helst med org grejor kan jag tycka! vad ska jag satsa på?

razer
2009-09-05, 18:29
Jag kör ju en 9A motor med PL tändsystem och det har funkat bra. visserligen är boxen "chippad" men den fungerade lika bra med PL motor som med 9A motor.

De enklaste alternativen är att ta från KR eller från PL. Fördelen med PL är knacksensorn annars är de rätt så lika.

jönsson
2009-09-06, 11:55
Ok, nu är de ganska hög komp i denna bilen kan detta inverka på gnistan från org systemet? kanske därför den inte går som den ska med org system?

matsola
2009-09-07, 00:04
Okej, lånar tråden lite. hittade något intressant i texten.


(KE-Motronic sitter på 9A/6A 2.0L 16v) Fördelarlocket är annorlunda på ACE monterad i Audi 80 Competition....

Hmm, hur annorlunda då, vinklad eller rak, skulle eventuellt vara bra med ett vinklat lock till min 9a motor.

razer
2009-09-07, 00:30
ACE har vinklat fördelarlock, men det är dyrt och sist jag kollade kunde dom inte få fram det. Däremot kunde dom få fram komplett fördelare med lock...

razer
2009-09-07, 00:32
Ok, nu är de ganska hög komp i denna bilen kan detta inverka på gnistan från org systemet? kanske därför den inte går som den ska med org system?

Vad är högt komp. förhållande? Jag tror inte originalspolen har problem med det. Har den det kan man komplettera med en MSD 6a styrning t.ex.

MickeR
2009-09-07, 17:30
Vad är högt komp. förhållande? Jag tror inte originalspolen har problem med det. Har den det kan man komplettera med en MSD 6a styrning t.ex.

KR tändning fungerar utmärkt till 12:1, jag har provat. Adderar man MSD 6A så får man bättre gnista men ingen varvräknare då orginalet inte vill ta emot MSD:n signal + att man msåte byta till andra tändkablar då orginalet inte klarar MSD:n energi.

/Micke