handdator

Visa fullständig version : Inre drivknut mk2 16v



Wtec
2009-09-05, 11:44
Tjenna

Min högra innre rdrivknut glappar tokmycket, kan dra hjulet utåt när det hänger i luften.. Så det är väll bara byta gissar jag?

Hur går jag lättast till väga med detta ingrepp är frågan? Kan jag ta loss hela drivaxelspaketet och knutarna utan att all olja i v-lådan kommer rinna ut eller hur ser det ut på en mk2a?

//Wille

Dave the brave
2009-09-05, 12:42
Du kan ta loss drivaxeln utan att växellådsoljan rinner ut.

Om du kommer åt drivaxelmuttern som håller yttre drivknuten mot spindeln utan att ta bort hjulet så underlättar det. Du kan då lossa på den (inte skruva bort) när bilen står på marken och slipper problemet att axeln snurrar runt när du lossar muttern. När muttern väl har lossnat kan du hissa upp bilen och ta bort hjulet. Alt. kan du ta bort hjulet, hissa upp bilen och låta en kompis hålla på bromspedalen för att förhindra att axeln snurrar.

Låt axeln sitta kvar i spindeln, det underlättar när du ska skruva bort de sk. inbusskruvarna från växellådans drivfläns. Det är då lättare att snurra runt axeln för att komma åt skruvarna bättre. Ta sedan loss drivaxeln/knuten från växellådan och lägg den på marken.

Skruva loss drivaxelmuttern från spindeln och knacka ut drivaxeln.

Om du inte har verktyg till inbusskruvarna finns de att köpa på Biltema, som en torx fast tolvtandad.

GTI-nissen
2009-09-05, 17:45
Om hjulet glappar så låter det som om du har något annat fel än den inre knuten tycker jag. Centrummuttern som har lossat eller något problem med hjullagret.

Det är inte så att du känner det normala glappet som finns uppe i fjäderbenslagringen när hjulet hänger i luften?

Wtec
2009-09-07, 00:42
Om hjulet glappar så låter det som om du har något annat fel än den inre knuten tycker jag. Centrummuttern som har lossat eller något problem med hjullagret.

Det är inte så att du känner det normala glappet som finns uppe i fjäderbenslagringen när hjulet hänger i luften?

Asså ute vid spindeln glappar det inte men tar jag tag i drivaxeln kan jag dra den ut och on kanske 1cm fram oxh tillbaka.. Bör det inte vara knuten då? Ska plocka ner det och kolla imorgon annars..

GTI-nissen
2009-09-07, 08:46
Asså ute vid spindeln glappar det inte men tar jag tag i drivaxeln kan jag dra den ut och on kanske 1cm fram oxh tillbaka.. Bör det inte vara knuten då? Ska plocka ner det och kolla imorgon annars..

Ja, då blev det något annat! ;-)

Isåfall så tror jag faktiskt inte att du har något fel överhuvudtaget. :-)
Drivaxeln har ett spel i längsled för att kunna ta upp avståndsförändringarna mellan spindel och växellåda som uppkommer när det fjädrar och styr.

Wtec
2009-09-07, 10:58
Ja, då blev det något annat! ;-)

Isåfall så tror jag faktiskt inte att du har något fel överhuvudtaget. :-)
Drivaxeln har ett spel i längsled för att kunna ta upp avståndsförändringarna mellan spindel och växellåda som uppkommer när det fjädrar och styr.

Okej, men kan det va så mycket?? Känns inte alls lika mycket på högersidan..?

tjipp
2009-09-07, 12:40
om du har glapp i drivknuten hörs det när man kör..
Hör du inga missljud är det ingen fara på taket! ;)