handdator

Visa fullständig version : Avdragen luftnippel bromsok vad göra ?



Nommis
2009-09-04, 09:25
Tjena!

som rubriken lyder så har jag lyckats dra av luftnippeln på mina bägge ok fram.

hur i hela värden byter man nipplarna enklast nu?

kan man lufta oken på annat vis?

//Robin

mtm
2009-09-04, 09:33
Plocka av oken helt. (se till att knipa till bromsslangen som sitter kvar på bilen)

Töm ur all bromsvätska (ur oket).

Sätt fast oket i ett skruvstäd eller liknande.

Sen är det "bara" att ta spruta/spraya på massor med WD40/5-56 och värma med värmepickan.

Använd en svinpitt för att få ur det som är kvar av nipplarna.

Lycka till!

(Jag byter alltid ut nipplarna när jag byter bromsvätska, billig "försäkring")

Särkelä
2009-09-04, 18:43
Eller så svetsar du på en mutter o sen drar loss den.värmen hjälper ju till lite där så det brukar funka kanon.

ture
2009-09-04, 21:15
här finns en variant där man använder torx bits (till ett volvo ok men kanske samma nipplar till vw)
http://www.smithimage.com/~fassan/Bil-mek-bilder.pdf

mvh
t

mickecorrado
2009-09-05, 00:04
Skruvutdragare (Grisapick).

Manny
2009-09-05, 00:18
Svets är det enda rätta, jag har bara gått bet på nipplar en gång med svets, men då var nipplen av 5mm in i oket. Ornapickarna sabbar bara mer.

mtm
2009-09-05, 02:22
Svets i all ära. Problemet är att man måste ha tillgång till det och/eller kunna använda det.

razer
2009-09-05, 09:48
Borra ur de trasiga nipplarna, gänga och sätta i nya nipplar. Det funkade för mig.

Nommis
2009-09-05, 10:35
Hejsan!!

många bra svar det tackar vi för!

jag tror jag jag ska prova svetsa på en mutter och värma med gas svetsen ordenkligt.. å misslyckas jag med det så blir det till att borra och gänga...

// Robin

Nommis
2009-09-07, 11:53
Tjänare!

joho tack det löste sig med MIG svetsen och en hand full m10 muttrar. skönt det för jag bara hatar när man drar av muttrar å bultar å nipplar å vad nu mer man kan dra av skapar väldans mycket mer arbete.

// Robin

Nommis
2009-09-07, 11:59
Hoj Hoj!

har att annat problem med ett helt ennat broms ok där har man nog åxå dragigt av luftnipplen men löst det så att man har borrat ur och gängat om men nu fins det inget koniskt stop som ska täta mellan nipplen och oket.

tyckte det var lustigt att det bara satt en M6 bult med bricka i hålet... har ni ngra tips på hur man löser detta ?

// Robin

mtm
2009-09-07, 12:14
Läcker det eller vad är problemet så att säga? :)

joacim_Tdi
2009-09-07, 16:40
Ett tips!!
Istället för att misshandla slangen fram till bromsoket genom att klämma ihop denna med klämma,
Ta istället en rörbit (eller annat hårt) som är lagom lång för att passa mellan säte och bromspedal, Tryck ner pedalen några cm och spän mot t.ex säte Görs innan ni släpper slangen! , Vips så rinner det inte ur någon olja :)

Nommis
2009-09-07, 17:41
Ett tips!!
Istället för att misshandla slangen fram till bromsoket genom att klämma ihop denna med klämma,
Ta istället en rörbit (eller annat hårt) som är lagom lång för att passa mellan säte och bromspedal, Tryck ner pedalen några cm och spän mot t.ex säte Görs innan ni släpper slangen! , Vips så rinner det inte ur någon olja :)

Hur är detta möjligt? låter helt otroligt.. har ju inte prövat så jag vet ju inte får jag nog pröva ngn gång.. fantaskiskt

Nommis
2009-09-07, 17:44
Läcker det eller vad är problemet så att säga? :)

Näe det gör de nog inte men det ska ju luftas? kanske går att lufta genom att lossa m6 bulten lite bara. Har inte monterat oket än.

Särkelä
2009-09-07, 18:42
Hur är detta möjligt? låter helt otroligt.. har ju inte prövat så jag vet ju inte får jag nog pröva ngn gång.. fantaskiskt

klart det funkar. man blockerar väll hålen i cylindern ju, så det självrinner det inte om man har lossat nånsatans.. Tror Tilloch med att det finns ett originalverktyg som vi använder till det=)

Henrik.M
2009-09-07, 22:19
Tror Tilloch med att det finns ett originalverktyg som vi använder till det=)

Finns ett VAG orginalvertyg till att låsa bromspedalen inne i bilen på det sättet som beskrivs.
Dock använder vi vårat när vi 4-hjulsmäter för att bromsa fast bilen på hjulbanelyften.
Den tillhör verktygen för 4-hjulsmätning.

Janne.M
2009-09-07, 22:46
Ett tips!!
Istället för att misshandla slangen fram till bromsoket genom att klämma ihop denna med klämma,
Ta istället en rörbit (eller annat hårt) som är lagom lång för att passa mellan säte och bromspedal, Tryck ner pedalen några cm och spän mot t.ex säte Görs innan ni släpper slangen! , Vips så rinner det inte ur någon olja :)

eller så sätter man en lagom lång skiftnyckel bakom koppling och gas och på bromsen.