handdator

Visa fullständig version : Golf Wolfsburg Edition



outrunner
2009-09-03, 19:24
Hej.

Min fråga är: Golf GT 1,8 TSI Wolfsburg Edition....finns det verkligen en sån modell? Mig veterligt så är det väl 1,4 TSI 160hk i GT?

Men i annonser så verkar det vara 1,8 TSI med 160 hk......

Kan någon reda ut detta? På VW.s hemsida står inget...

P.

Henrik.M
2009-09-03, 20:18
Golf 6:an finns som Golf GT 1.8 TSI på 160 hk.
Verkar vara en specialmodell och det verkar finnas väldigt lite att läsa om den.
Eller så är det jag som inte hittar. (Hittar bara massa ointressanta annonser).

Wolverine
2009-09-04, 14:07
Specialmodell, 213 st till Sverige, råder lite brist på 1:4 TSi-motorer.

Lived
2009-09-08, 00:06
Flera bilförsäljare (http://www.bytbil.com/bilar/nya/volkswagen/golf/vvgfmnbg/?criterias=E2QBEAY8Yv2Zf2oYAWDA!) anger under info att den är utan ESP.

Konstigt drag från Volkswagen om det stämmer.

Offra standard säkerhet funktion framför lägre pris?

Wolverine
2009-09-08, 09:51
Flera bilförsäljare (http://www.bytbil.com/bilar/nya/volkswagen/golf/vvgfmnbg/?criterias=E2QBEAY8Yv2Zf2oYAWDA!) anger under info att den är utan ESP.

Konstigt drag från Volkswagen om det stämmer.

Offra standard säkerhet funktion framför lägre pris?

Dessvärre är detta korrekt, det gäller dock bara för en del manuell växlade bilar,
bilar med dsg har esp, då det i samband med dsg är världsstandard.

kim_gulle
2009-09-08, 10:31
En kompis till mig har köpt sig en sån här bil. Tror hon fick den i måndags så det ska bli kul och se vad det är för liten best. :)

outrunner
2009-09-08, 18:02
...Och där har VW gjort en ödesdiger blunder...sälja en bil UTAN ESP idag är väl som att begå harakiri......har de blivit så sturska så de tror de kan komma undan med vad som helst????

Jag brukar stödja VW i det mesta för jag tycker(tyckte) de har gjort det mesta rätt men nu föll de som en sten...

VW borde/måste omedelbart ta tillbaka dessa bilar....INGEN ny VW ska säljas utan ESP idag...det är en ren skam!!!!

De som har beslutat detta borde avgå med omedelbar verkan...

P.

BALAN
2009-09-08, 19:01
Finns det inte ens som tillval?

Vet att på CCn så är det ej standard med krockgardin bak. Också sjukt tkr jag.

Mikegti
2009-09-08, 19:13
Vad har den för prestanda samt förbruknings uppgifter? Är det den gamla beprövade 1,8tfsi som a4 och passaten har med 20v topp????
Mike

outrunner
2009-09-09, 22:31
Hej..

Jag skrev och frågade Marcus Thomasfolk, Informationschef på Volkswagen Group Sverige angående Golf Wolfsburg Edition och han svarade att det blivit en felbeställning från fabrik angående ett mindre antal med manuell låda.

Så därför finns det bilar utan ESP.

P.

Lived
2009-09-10, 19:00
Ok, det var ju en riktig blunder, hur man nu lyckas felbeställa bort en standardutrustning.

Troligen är samtliga av de wolfsburgs edition (manuell) som ligger uppe på bytbil, utan ESP. Nu har VW skapat en djungel som gör att man måste fråga och kolla så man inte blir pålurad en bil utan ESP.

Synd vart ett bra erbjudande annars, en ´vanilj´ GT går ju på +30 000.

outrunner
2009-09-10, 20:19
Hej.

Enligt Marcus på Volkswagen så ska samtliga handlare vara informerade om vad kunderna ska ha för alternativ.

1. Tacka ja till den beställda bilen utan ESP och få en priskompensation.

2. Tacka nej till den beställda bilen och invänta en nybeställd med ESP.

3. Om kunden ej vill ha en bil utan ESP och inte vill vänta på en ny, kan kunden välja att avstå affären helt.

Om jag stod inför detta valet hade jag naturligtvis valt alt. 2.

P.

Fireball
2009-09-10, 22:27
Dum fråga kanske, men kan inte ESP eftermonteras av svenska VW när bilarna kommer hit?

KIJ
2009-09-11, 17:46
Hej.

Enligt Marcus på Volkswagen så ska samtliga handlare vara informerade om vad kunderna ska ha för alternativ.

1. Tacka ja till den beställda bilen utan ESP och få en priskompensation.

2. Tacka nej till den beställda bilen och invänta en nybeställd med ESP.

3. Om kunden ej vill ha en bil utan ESP och inte vill vänta på en ny, kan kunden välja att avstå affären helt.

Om jag stod inför detta valet hade jag naturligtvis valt alt. 2.

P.

Jeg havde beställt en Wolfsburg, valgte istedet at få en ny GT. I den nye kan man selv vælge ekstraudstyr, hvilket man ikke kunne i en Wolfsburg...

Det eneste problem er den lange ventetid, VW lovede tillverkningsvecka 42 da jeg beställte min nye GT, men nu er tillverkningsveckan flyttet till 47. Jeg skulle allerede have haft min bil, og har solgt min Golf Mk5... :(

kim_gulle
2009-09-12, 13:08
Så om jag har förstått det här rätt så är det bara dem med manuella lådan som inte har ESP? Hur är det med dem som har DSG lådan då?

AZAD
2009-09-15, 18:34
Jag har automatvarianten och den har ESP.

Elis
2009-09-16, 19:08
var och kollade på en wolfsburg idag. Fick då veta det att dom hade 2st bilar utan esp och 2 st med. Jag skulle få en priskompensation om jag valde den utan esp. Min fundering är dock. Dom med esp e dom med DSG eller finns de också manuell MED esp.

Isåfall så tjänar jag jue på att välja en med esp och dsg då priskillnaden inte var gigantisk. Hur mkt extra kostar DSG i vanliga fall?.

Lived
2009-09-16, 23:52
Enligt VW egna konfigurator, kostar en GT med DSG 14 000 mer än den vanliga manuella lådan.

mrmg7211
2009-09-20, 03:41
Jag hade tänkt beställa en golf till min sambo, men vi drog oss ur när jag fick veta att den inte hade ESP?

Tydligen ligger det till så här enligt bilhandlaren. Golf har fått en felbeställning av nån anledning på ca 300 lagerbilar, dessa bilar finns det inte ESP på men har samma motor som nya audi A4 (1.8 tfsi).

Från början var dessa bilar avsedda för ett annat land från början där dom inte har ESP som standard, medans Golf har haft ESP standard sedan 2004 (Golf 5) för svenska marknaden.

Det är sant att det bara går att beställa 160 hk motorn med 1,4 liter i Sverige.

Tydligen har vissa handlare beställt flera golfar, med samma utrustning och motor som denna utan ESP. Men den har ESP. Den skall kosta 10000 spänn mer än den utan ESP. Om den skall kallas Wolfsburg Edition vet jag inte.

Lived
2009-09-24, 00:28
(Citat från Möller Bil Örebro)

"VW Golf Wolfsburg Edition är en kampanjmodell till ett riktigt kanonpris för att fira att Wolfsburg, hemstaden för Volkswagen, oväntat vann guldet i Bundesliga.

Under huven sitter en rapp turbomotor på 1, 8 liter och 160 hk.

Golf GT som Golf Wolfsburg Edition motsvarar utrustningsmässigt har bl a denna utrustning som standard:

Farthållare, Färddator Plus med multifunktionsdisplay, Klädsel ”Dropmag” i tyg/alcantara, Climatic halvautomatisk luftkonditionering, Lädersportratt 3-ekrad med multifunktion, Mittarmstöd fram med förvaring och luftusläpp till baksätet, Mittarmstöd i bak med genomlastningslucka, Radio RCD310 med CD-spelare och 4 x 20W samt 8 högtalare MP3-klar och med AUX-ingång, Sportstolar fram med steglös höjdinställning samt reglerbart svankstöd, Textilmattor fram och bak, Växelspaksknopp och handbromsgrepp i läder, Dimstrålkastare, Lättmetallfälg ”Porto” 17”, Mörktonade rutor från B-stolpen och bakåt, Sportchassi, 12-voltsuttag i bagageutrymmet.

För komplett utrustningsspecifikation hänvisar vi till www.volkswagen.se Wolfsburg Edition är dessutom utrustad med följande:

5 dörrar inkl elhissar, Telefonförberedelse samt Parkeringssensorer fram och bak. Ord pris för motsvarande bil i ordinarie sortiment är 227600:-.

Denna bil 197500:-. OBS! DENNA BIL SAKNAR ESP ANTISLADDSYSTEM VILKET AVVIKER FRÅN SVENSK STANDARD. DEN HAR DOCK ASR – ANTISPINNREGLERING OCH BROMSASSISTENT. P G A DETTA ÄR BILEN PRISSÄNKT YTTERLIGARE 10 000.- OCH KOSTAR DÄRFÖR 187500:- NETTO"

Slutsats; med ESP max 197500:-, utan ESP max 187500:-

P.Hagel
2009-09-24, 10:13
Vilken djungel, o vilken miss.
Men Bilen var/är mycket snygg.

Kolla på en sådan i går i kungälv.

Elis
2009-09-25, 13:44
Har följt denna tråd noga, pga att jag kikat på just denna bil.

Klart en miss från vw's sida men sånt e livet.

Bestämde mig dock iaf trots att "min" saknar ESP att köpa en.

Mycket snygg och hyffsad utrustning. Det enda jag saknar är RCD500 i den men får väl leva med det.

Hämtar ut bilen den 12okt då de skall monteras avtagbartdrag på den.

jimZon
2009-09-25, 15:53
Det eneste problem er den lange ventetid, VW lovede tillverkningsvecka 42 da jeg beställte min nye GT, men nu er tillverkningsveckan flyttet till 47. Jeg skulle allerede have haft min bil, og har solgt min Golf Mk5... :(

Jag beställde min bil vecka 22 och får den eventuellt vecka 46! :(

perssoc
2009-12-13, 13:04
Hej alla Golf-vänner,
jag är ny medlem här från idag.

Sökte lite på Wolfsburg Edition och hamnade på denna sida.

Jag är nybliven ägare till en Golf GT 1,8 TSI WE (med ESP).
Förstod ganska snart att jag inte skulle välja en utan ESP. Det borde vara snudd på straffbart att dom ens försöker marknadsföra en ny bil idag utan denna funktion. Så, nu har jag framfört detta...

Vill också framföra mitt gillande av denna nya bil. Helt underbar att köra och väldigt stor skillnad mot min Golf V:a.

Köpte på telefon den 5/11 o åkte sedan o hämtade den 11/11. Kanonbil till bra pris för denna välutrustade bil. Hade det funnits med DSG-låda så hade valet fallit på den. Tyvärr var den slutsåld. Vad jag kan förstå kommer det inte fler av denna modell WE till Sverige.

http://www.garaget.org/Perssoc

Berg
2010-10-06, 20:13
.....

kerst1s
2011-03-07, 21:18
Hej Alla !!

Bilen har ju kombinationen EDS och ASR vilket räcker långt ändå...Kör bilen i norrlands innland med snö och slask och saknar faktiskt inte ESP.... Men visst var det en stor miss!

Rs mannen
2011-03-07, 23:41
1,8 tfsi är väl oxo en helt ny motor. Eller har jag fel om jag säger att dom oxo bara är 16v
För det är ju 2,0tfsi,n dom bör ju fått offra en ventil för att få platts med spridaren. 20v topparna var ju ganska välfyllda i förbräningsytan med ventiler :)
För den motorn vad jag vet kom ganska långt efter 2,0fsi 150hk och 2,0tfsi och även 1,4tsi

kerst1s
2011-03-12, 17:30
ok trodde det var 1.8 tsi inte tfsi... vilken är det?

Marcus
2011-03-13, 18:13
ok trodde det var 1.8 tsi inte tfsi... vilken är det?

Det är samma sak och handlar mest om vad tillverkaren vill kalla modellen. Audi säger TFSI och VW, Skoda, Seat säger TSI.

2stroke
2011-03-14, 00:13
Kanske dum fråga...

...Men vad innebär egentligen "WOLFSBURG EDITION" ??



.

Mackan73
2011-03-14, 16:07
Kanske dum fråga...

...Men vad innebär egentligen "WOLFSBURG EDITION" ??

.

Läser man igenom tråden så står detta:


(Citat från Möller Bil Örebro)

"VW Golf Wolfsburg Edition är en kampanjmodell till ett riktigt kanonpris för att fira att Wolfsburg, hemstaden för Volkswagen, oväntat vann guldet i Bundesliga.

Under huven sitter en rapp turbomotor på 1, 8 liter och 160 hk.

Golf GT som Golf Wolfsburg Edition motsvarar utrustningsmässigt har bl a denna utrustning som standard:

Farthållare, Färddator Plus med multifunktionsdisplay, Klädsel ”Dropmag” i tyg/alcantara, Climatic halvautomatisk luftkonditionering, Lädersportratt 3-ekrad med multifunktion, Mittarmstöd fram med förvaring och luftusläpp till baksätet, Mittarmstöd i bak med genomlastningslucka, Radio RCD310 med CD-spelare och 4 x 20W samt 8 högtalare MP3-klar och med AUX-ingång, Sportstolar fram med steglös höjdinställning samt reglerbart svankstöd, Textilmattor fram och bak, Växelspaksknopp och handbromsgrepp i läder, Dimstrålkastare, Lättmetallfälg ”Porto” 17”, Mörktonade rutor från B-stolpen och bakåt, Sportchassi, 12-voltsuttag i bagageutrymmet.

För komplett utrustningsspecifikation hänvisar vi till www.volkswagen.se Wolfsburg Edition är dessutom utrustad med följande:

5 dörrar inkl elhissar, Telefonförberedelse samt Parkeringssensorer fram och bak. Ord pris för motsvarande bil i ordinarie sortiment är 227600:-.

Denna bil 197500:-. OBS! DENNA BIL SAKNAR ESP ANTISLADDSYSTEM VILKET AVVIKER FRÅN SVENSK STANDARD. DEN HAR DOCK ASR – ANTISPINNREGLERING OCH BROMSASSISTENT. P G A DETTA ÄR BILEN PRISSÄNKT YTTERLIGARE 10 000.- OCH KOSTAR DÄRFÖR 187500:- NETTO"

Slutsats; med ESP max 197500:-, utan ESP max 187500:-

torde ge svar på din fråga....

kerst1s
2011-03-15, 11:54
Så om man nu skulle vilja trimma denna tsi/tfsi motor lite lätt.. ett steg 1 trimm från bsr, V-tech eller liknande... är det ngn som vet vilken firma som är bäst på just den här motorn??

andreas.carlsson
2015-09-26, 08:22
Jag har en wolfsburg med chip från BSR, går riktigt bra.
På landsväg typ 80-200km/h så hade en kompis chipade focus rs på ca 300hk inte en chans.
På växel 3,4 & 5 är den mest imponerande


Skickat från min iPhone med Tapatalk