handdator

Visa fullständig version : VW Passat 1.8T -97 frågor



rikard74
2009-09-02, 10:33
Tjena,

Ny här på forumet och förhoppningsvis en blivande ägare till en VW Passat 1.8T.

Igår var jag och tittade på en VW Passat från 97 på en bilfirma. Vid provturen funkade inte fläkten. Climatronic enheten lös och visade adekvat respons på LCD skärmen vid knapptryckningar men inget hände när man höjde eller sänkte fläkt hastigheten. Är detta något vanligt fel på just Passat ? Och vad kan det tänkas vara ?

Hur är Passat som vinterbil ? Funkar värme och sådant bra eller är detta delar som lägger av med åren, från erfarenhet vet jag att opel har problem med detta.

Om man vill få igång AC funktionen är det en dyr historia att fixa ?

Läste också att Passat har haft problem med framvagnen. Den jag tittade på har gått 22000 mil och man tycker att problemet borde ha uppkommit samt blivit åtgärdat vid det här laget. Hursom helst finns det nya "uppgraderade" delar till Passaten idag som förhindrar uppkomst av ovan ? Är detta något dyrt problem att fixa till ?

Mvh
/R74

mtm
2009-09-02, 12:55
Tja!

Välkommen till forumet!

Personligen skulle jag undvika Passater som är yngre än 01, då kom en face-lift samt att mycket av barnsjukdomarna blivit fixade (rätta mig om jag har fel Henrik.)

Har en 00:a Passat 1.8T i familjen och den har tamejfan råkat ut för alla de klassiska felen/barnsjukdomarna och lägger man ihop rep. kostnader för alla de så är man uppe i vad en 01:a eller 02:a hade kostat.

Så mitt råd är att vänta tills du har råd med en nyare.

Den funkar utmärkt som vinterbil, där har det inte varit några problem för oss iaf.

Ang. AC:n så är det svårt att säga vad det kommer att kosta utan att veta exakt vad som är fel. Försök få till en felkodsavläsning på bilen, den kan eventuellt berätta lite mer.

Men ska man spekulera fritt så är det fläkten som gått sönder. Inga problem att byta själv om man är lite händig, dock vet jag inte vad den kan kosta.

En framvagnssats kostar runt 4.000:-. Om det inte är bytt så skulle jag räkna med att byta den oavsett, och behövs det inte så blir du inte besviken iaf.

golf666
2009-09-03, 09:02
Tjeenare!

Ja har en passat variant 1.8t -98, har åkt snart 6000mil med min sedan jag köpte den (den slog om till 25000mil häromdagen nu) och de enda jag bytt i framvagns väg är de 4st övre stagen.. Sen lite övriga service grejer, stötdämpare, bromsar, kamrem m.m. och bränslepumpen för att hålla bilen rullande :)!
De är i princip allt sen har man juh kostat på den massa annat lull lull som är trevligt ;)

Och framvagns kitt finns på blocket för 1895:- för alla 12-delar inkl. bultar!!!
Köpte precis ett sånt till tjejens A4 och de är fin kvalite på grejerna.
De är Inte sämre än ngt annat kitt, finns juh kitt för 4-5000:- som ska vara förstärkta.

Men håller dom i 3000mil och ett lite billigare kitt 2500mil så kan man lika gärna köpa 2 billigare kitt och åka 5000mil totalt för samma pengar som om man skulle köpt ett förstärkt kitt!

Kolla även in www.vwpc.se, passat klubben i sverige! MKT bra sida med bara passater!

Lycka till!

Raz
2009-09-03, 10:18
Välkommen hit!

Om det är fel på ACCn så är det lätt hänt att det springer iväg tusenlappar. Det finns massor med Passater ute på begagnatmarknaden, försök hitta någon som fungerar istället.

Jag kör en Passat 1.8T -99 och den har fungerat otroligt bra hittills. Länkarmarna är den svaga punkten men mina original höll i 15000 mil innan det var dags att byta. Det finns som sagt billiga kit att köpa på blocket som fungerar mycket bra.

Passaten fungerar mycket bra som vinterbil, inga problem med värmen eller liknande.

rikard74
2009-09-03, 15:42
Hej Igen och tack för alla svar.

Bilfirman har varit väldigt tillmötesgående när det gäller fläkten. Får nytt batteri samt att de byter ut motståndspaketet eftersom felet tydligen låg
i den + att jag lyckades pruta ned priet med 3000:-

Frestande att skaffa sig en -01:a men kollade på bytbil.com och de ligger
för högt i pris för min ekonomi just nu, så det blir en -97:a till att börja med och blir jag nöjd med VW Passat så kanske jag byter upp mig senare.

Blev just precis av med min Volvo 740, så det blir ett rejält lyft med en 7 år yngre bil.

Såg en annons ang AC rep och fyllning. Priset var från 1200:- för tömmning och påfyllning, får hoppas att det bara är det som behövs.

Tack än en gång för alla svar.

Mvh
/R74

Henrik.M
2009-09-03, 16:56
Såg en annons ang AC rep och fyllning. Priset var från 1200:- för tömmning och påfyllning, får hoppas att det bara är det som behövs.

Tips för att slippa stå med skägget i brevlådan.

Lossa gallret längst ner på stötfångarens högra sida (passagerar sidan).
Stick in handen och följ dom 2 grova slangarna som går bakom det stora metallfärgade cylindern (torkfiltret).
Känn om slangarna ligger mot filtret och känn bakom slangarna med fingrarna.
Känner du det minsta urgröpning i slang eller filter är det med strörsta sannlikhethet så att slangarna nött hål i filtret = AC:n är tom.

Det som då måste göras är byte av slangar-torkfilter (demont/mont front)-vakumsugning samt påfyllning av system.

INTE BILLIGT.

Hur vet jag detta??........standardfel på passat 3b/3bg.

Kolla det INNAN du gör affär , tar inte många minuter att konstatera med hjälp av bara en hand.