handdator

Visa fullständig version : Vill ha mer ljud/kraft i motorn



TessGTI
2009-09-01, 16:49
Hej på er!

Äger en GTI 07:a som jag gärna skulle vilja få mer ljud och kraft ur, jag har sneglat på BSR steg 1 som skulle ge 250hk och 366nm, är det en märkbar skillnad? (dagsläget 200hk, 295nm) Har ni kanske några andra förslag?

Sen undrar jag hur man enklast får bilen att låta mer, dvs jag vill veta vad man kan göra för en någorlunda rimlig peng. (1000-10000kr) :)

Tack tack!
/Therese


En sista fråga; har DSG-lådan och hört att den ska vara känsligare för trim, men den borde väl inte ha några problem med t.ex. bsr steg 1?

MaltenRacing
2009-09-01, 17:10
50hk å 71nm är klart märkbar skillnad, har du kollat vad bsr tar för ett sportavgas till din? du borde klara dig på under 10k tycker jag för ett eftermarknads avgas.
byter du avgas å race/sport kat. så får du ju nån extra hk till åxå.

nizmo
2009-09-01, 22:36
Dsg lådan klarar det bsr steg 1 chippet men ska du över det så måste dsg förstärkas går på en cirka 7000kr plus arbete. ett bsr avgassystem kostar halvsats för dom har inte helsatser typ 5500kr från catten och bakåt.. men sök mycket påå nätet jag hittade till min 08a ett 3tum helsystem från turbon och bak för 5000kr.. sen köp en forge atmosfärisk dump så pyser det lite också






Hej på er!





Äger en GTI 07:a som jag gärna skulle vilja få mer ljud och kraft ur, jag har sneglat på BSR steg 1 som skulle ge 250hk och 366nm, är det en märkbar skillnad? (dagsläget 200hk, 295nm) Har ni kanske några andra förslag?

Sen undrar jag hur man enklast får bilen att låta mer, dvs jag vill veta vad man kan göra för en någorlunda rimlig peng. (1000-10000kr) :)

Tack tack!
/Therese


En sista fråga; har DSG-lådan och hört att den ska vara känsligare för trim, men den borde väl inte ha några problem med t.ex. bsr steg 1?

Janne.M
2009-09-01, 22:53
[QUOTE=TessGTI;101976]
Sen undrar jag hur man enklast får bilen att låta mer, dvs jag vill veta vad man kan göra för en någorlunda rimlig peng. (1000-10000kr) :)

Tack tack!
/Therese
QUOTE]

Du kan ju göra som på nya Golf 6 Gti:n, dom har dragit en slang från luftfilterboxen och in i kupén (tror den sitter i nån av ventilations tunnlarna) då får du in lite mer insugsljud vilket alltid är trevligt.

mtm
2009-09-01, 23:01
Undvik BSR.

Finns bättre firmor. Framförallt firmor som är trevligare att ha att göra med.

När det gäller avgas så titta på vad Milltek (http://www.millteksport.com/) har att erbjuda.

bobby_B
2009-09-02, 02:19
killarna på uppsala avgasteknik är grymt duktiga å bygger efter kundens önskemål rätt hyggliga priser också, kan vara värt att höra med dem

VWGolIV
2009-09-02, 08:59
Kolla vad du har för firmor nära dig, så du inte behöver åka 30-40 mil om något skulle bli fel med chippet.

Allt kan hända och behöver du då felsöka hos din trimleverantör så är det skönt om man slipper åka så värst långt.

Holman
2009-09-02, 09:43
[QUOTE=TessGTI;101976]
Sen undrar jag hur man enklast får bilen att låta mer, dvs jag vill veta vad man kan göra för en någorlunda rimlig peng. (1000-10000kr) :)

Tack tack!
/Therese
QUOTE]

Du kan ju göra som på nya Golf 6 Gti:n, dom har dragit en slang från luftfilterboxen och in i kupén (tror den sitter i nån av ventilations tunnlarna) då får du in lite mer insugsljud vilket alltid är trevligt.



Angående "Ljudförstärkaren" så sitter den även på Golf V GTi. Sitter innanför/bakom Handskfacket. Dock hörs den lite annorlunda på 6:an då den har ett annat insug m.m.

Sen angående DSG-lådan, så ligger 366Nm strax över Volkswagens rekomendationer för vad den tål, vilket är 350Nm. Sen går det säkert att stretcha lite på gränserna.

//VAG mekaniker

mtm
2009-09-02, 13:45
[QUOTE=Janne.M;101997]

Sen angående DSG-lådan, så ligger 366Nm strax över Volkswagens rekomendationer för vad den tål, vilket är 350Nm. Sen går det säkert att stretcha lite på gränserna.

//VAG mekaniker

Precis, mycket handlar om HUR man kör. Se till att serva lådan och se till att grejjerna har nått arbetstemp så bör det inte vara några problem med de extra NM.

Holman
2009-09-02, 14:36
[QUOTE=Holman;102014]

Precis, mycket handlar om HUR man kör. Se till att serva lådan och se till att grejjerna har nått arbetstemp så bör det inte vara några problem med de extra NM.

Precis!
Men oavsett om du kommer "chippa" den så skulle jag rekomendera att byta växellådsoljan oftare än vad som rekomenderas.. Normal intervall på detta är 6000mil, skulle rekomendera att det görs typ mellan 4-5000mil.
Vi byter KOPIÖSA mängder mechatronics (DSG-lådans stydron/ventilhus) på mitt jobb. Har dock en egen teori om varför..

Basti
2009-09-02, 20:05
[QUOTE=mtm;102029]


Vi byter KOPIÖSA mängder mechatronics (DSG-lådans stydron/ventilhus) på mitt jobb. Har dock en egen teori om varför..

Låt höra din teori.