handdator

Visa fullständig version : Varm motor börjar hacka och gå ojämnt vid gas



Fasanen
2009-08-28, 21:00
Har ett problem med min motor på en Golf 1,6 - 00 med 1,6 liter AKL motor med enkel kamaxel.
Plötsligt en kväll så började motorn hacka och gå ojämnt.
Motorn drar fint och går jämt och fint även på gaspådrag när den är kall. När temp.instrumentet visar 90 grader så tar det ungefär 1,5-2 min tills att motorn blir till viss del orkeslös (inte samma "drag" som vid kall motor) vid gaspådrag samt att den går ojämt, hackar vid gaspådrag. Det händer också att den i princip dör/stannar.
Även på tomgång hackar den lite och det pluddrar lite i avgasröret, i alla fall mer än när den är kall.
Har haft den hos privat verkstad för felkodavläsning men då jag dragit av några givarsladdar med påslagen tändning i hopp att hitta felet så fanns det en del felkoder som inte var relevanta.
Felkoder raderades och de bytade temp.givaren som sitter i plasthuset intill motorblocket.
Detta hjälpte inte.
Läste av felkoder igen men det fanns bara en kod, något om en Varvtalsgivare. Troligtvis det samma som vevaxelgivare men kanske inte.
Verkstaden pratade med någon polare men tyckte jag skulle byta luftmassemätaren istället för detta var vanligt på denna typ av bil.
Har därför bytat luftmassemätaren till en begagnad från skroten. Fortfarande samma problem.
Kommer imorgon att sätta på en ny vevaxellägesgivare från Mekonomen och se om detta hjälper. Har läst lite på forumet och tycker att det verkar som om att motorn inte startar/går alls om vevaxellägesgivaren slutar fungera. Är det så?

Hur som helst undrar jag om någon av er har lite andra tips. Alla tips är välkomna om hur jag gör för att kontrollera givarna och hur motorn uppför sig om de inte fungerar för att utesluta en del av dem.

Fasanen
2009-08-29, 17:56
Nu har jag bytat vevaxellägesgivaren och motorn går perfekt.

Det jag funderar på ändå är hur denna kan ha påverkat motorns gång och varför motorn började uppföra sig konstigt precis när den blivit varm vid 90 grader.

Någon som har en aning om detta?

polomannen
2009-08-29, 21:54
Nu har jag bytat vevaxellägesgivaren och motorn går perfekt.

Det jag funderar på ändå är hur denna kan ha påverkat motorns gång och varför motorn började uppföra sig konstigt precis när den blivit varm vid 90 grader.

Någon som har en aning om detta?

Exakt så så beter sej vevaxelgivaren...
Men varför gör den det får nånanna svara på det.

Fasanen
2009-08-30, 13:39
Jag trodde att motorn inte alls gick att köra/starta om vevaxellägesgivaren blev kass , men så är tydligen inte fallet.
Tycker jag har läst detta någonstans i forumet men kan ha fel.

Någon som något att tillägga?

Puttski
2009-09-11, 23:27
Är det okej om jag snor tråden lite? Mitt problem är ju trots allt detsamma.

Motorn har ingen tomgång och är helt orkeslös och ojämn när den är varm.. bluddrar o har sig..

Har läst i denna tråden och gissar att det faktiskt rör sig om vevaxellägesgivaren. Men nu till frågan. Var sitter den och vad hittar man en ny och vad kostar en sådan?

Bilen i fråga är en Golf mk3 Gti 16v -94

Larrymannen
2013-05-12, 10:09
Jag har med samma problem med min Golf -99 Jag har hittat en givare bakom oljefiltret som jag tror det kan vara. Men på Mekonomens hemsida finns det 3 st givare att välja på så undrar om det finns flera. undrar vilken det var som Fasanen bytte vore kul att veta

Larrymannen
2013-05-14, 11:11
Köpte den givaren som kostade 1300 kr på Mekonomen och hoppades att det skulle vara rätt. Numera går bilen bättre än någonsin varm som kall. givaren satt bakom oljefiltret. Enkel att ta bort med en 10 hylsa med förläng upp i från.

E.L
2013-05-18, 23:42
Det kan även vara tändspolarna som krånglar!

Manny
2013-05-18, 23:43
Sitter även en hallgivare bakom kamdrevet som kan paja, kostar 1300 i Sverige, men kostar 130på ebay.