handdator

Visa fullständig version : Motor problem Bora 1.6 -04



P-plats.se
2007-06-17, 23:37
På söndagen på Bug Run drog jag ur batteriet och puttade igång Boran.
Motorstyrningslampan tändes men släcktes genom att lossa minuspolen en stund.
Efter detta funkade inte farthållaren och när jag var innte och kollade felkoder så hade dom stora problem att få kontakt med bilen.
Efter att ha gett upp så funkade farthållaren men efter några mil tändes motorstyrningslampan och nåt "aufpuff"-meddelande kom upp i displayen...
Nu står pärlan på verkstad och dom hittar inga fel eller felkoder men den går inte längre att köra över huvudtaget!?!
Går på tomgång och när man försöker gasa så går den inte upp i varv utan bara går sämre.
Kan tillägga att tomgången är högre än normalt...

Nån som har erfarenhet eller kan komma med tips???
Bilen står på en VAG-verkstad och kostar pengar när reparatörerna bara kliar sig i huvudet...
Dock är det bra killar men vad gör man när dom inte hittar några fel.

(En felkod finns men det har med EGR:n att göra och dom tror inte på ett samband)

VWGolIV
2007-06-17, 23:43
Vad hände från början eftersom du fick putta igång bilen ?

Något man inte tänker på är batteriets funktion i bilen.
Ett dåligt eller halvdåligt batteri kan ställa till mycket problem.
Så har det varit i min Golf.

Jag har fått absproblem, startproblem, bromselektroniksproblem och andra problem med diverse elprodukter när batteriet har varit dåligt eller inte laddats ordentligt. Varför vet jag inte.

Har även fått problem att komma åt datorn när batteriet inte fungerat.

Så vid byte av batteri till nytt fulladdat så har allt fungerat.
Säkert inte ditt fel, men kolla för det kan hända massvis, iallafall i min
bil.

P-plats.se
2007-06-17, 23:53
Vad hände från början eftersom du fick putta igång bilen ?

Något man inte tänker på är batteriets funktion i bilen.
Ett dåligt eller halvdåligt batteri kan ställa till mycket problem.
Så har det varit i min Golf.

Jag har fått absproblem, startproblem, bromselektroniksproblem och andra problem med diverse elprodukter när batteriet har varit dåligt eller inte laddats ordentligt. Varför vet jag inte.

Har även fått problem att komma åt datorn när batteriet inte fungerat.

Så vid byte av batteri till nytt fulladdat så har allt fungerat.
Säkert inte ditt fel, men kolla för det kan hända massvis, iallafall i min
bil.


Mycket riktigt kan dåligt batteri orsaka många konstiga problem.
Jag tror inte detta är fallet för när man startar bilen så slår inte stereon av som den kan göra på vintern när man har taskigt batteri...

P.Hagel
2007-06-18, 00:06
Kollat gasspjället ??

Eftersom farthållaren inte funkar.

P-plats.se
2007-06-18, 10:03
Kollat gasspjället ??

Eftersom farthållaren inte funkar.

Låter lite logiskt, finns det någon kalibrering som kan sk!ta sig?

VWGolIV
2007-06-18, 11:23
Vad jag har läst och hört så är det inte alltid att grundinställningen fungerar om man gör det via datorn.

Då är det rengöring av gasspjellet som gäller.

Falcor
2007-06-18, 11:53
Låter som gasspjället eller om det är katten som brännt ihop och inte släpper igenom avgaserna som den ska.

P.Hagel
2007-06-18, 13:36
Har bytt samtliga gasspjäll på mina på den gamle och den nye passaten.

P-plats.se
2007-06-18, 20:48
Ska in och kolla till pärlan i morron...

...om de e katten så har jag en ny liggandes! ;)

TdiR
2007-06-18, 20:53
om man kopplar bort strömen så kan gasspjälet tappa grundinstälningen , kolla det med o så rengörning av den med

P-plats.se
2007-06-19, 09:28
Dom ha sökt fel utan att finna...
Spjället är genomgånget och nollat mrn utan resultat.

P-plats.se
2007-06-23, 16:13
Ett bättre begagnat spjällhus provades på bilen men den gick lika taskigt som innan.
Det som satt på bilen från början monterades åter och nu funkar den!
...får se hur länge!?

Åkesson
2007-06-23, 16:29
mitt bil batteri var helt tommt och när jag hade laddat upp det så kan jag inte varva mer än 1200 varv. tommgången är bra men när jag skall gasa så går den bara till 1200 varv och sedan ner till 1000 och upp igen till 1200 och så håller den på så. jag provade att köra några meter med det var knappt att bilen orkade det.

var det något liknade som hände dig? dettta har nämligen hänt mig en gång det ordnades sig genom att ta bort kontakten till gasspjället och sedan sätta till baks den igen och den har gått bra sen dess

P-plats.se
2007-06-23, 16:40
mitt bil batteri var helt tommt och när jag hade laddat upp det så kan jag inte varva mer än 1200 varv. tommgången är bra men när jag skall gasa så går den bara till 1200 varv och sedan ner till 1000 och upp igen till 1200 och så håller den på så. jag provade att köra några meter med det var knappt att bilen orkade det.

var det något liknade som hände dig? dettta har nämligen hänt mig en gång det ordnades sig genom att ta bort kontakten till gasspjället och sedan sätta till baks den igen och den har gått bra sen dess


Vet ej men det verkar ju vara lite vajsing med spjället på dessa bilar.
I mitt fall är det konstiga att dom provade ju flera saker och bara helt plötsligt börjad det funka...

P.Hagel
2007-06-23, 20:27
Dax att byta bil putte.
Vet en fin passat till salu hehehehehehee................

P-plats.se
2007-06-24, 02:20
Dax att byta bil putte.
Vet en fin passat till salu hehehehehehee................

Tankar finns...
...men då mellan en Caddy eller en Polo GTi!