handdator

Visa fullständig version : 2.0L 16v maskin frågor..



Tobbe88
2009-08-26, 12:56
Hejhej! har en 16v 2,0l maskin från någon passat -93:a lr liknande..
vad är bäst att trimma på? 1.8 16v lr 2.0L 16v? vad inte vad som skiljer? endel säger så å en annan säger så...

vet bara det större å att den har helt annan smörj tillförsell till kolvarna...
endel säger det är andra kolvar å stakar i doma? isf vad pallar dom?


väldigt tacksam för bra å långa svar...

mvh tobbe

matsola
2009-08-26, 14:31
http://www.gtiklubben.nu/index.php?m=2&sbm=5&id=26
Ovan är bra länk att titta igenom för trimma 16V.

billigaste snabb trimmet för dig med en 9a motor är en bra begagnad topp från en Kr med kr kammar.
Sen extraktor rör, värre trimmkammar och en portning.

Sjovold
2009-08-26, 14:45
de borde ju vara lätt att turbokonvertera :) finns väll lågkompskolvar att köpa? :P

men då e ju bes. ett problem alla kan ju inte ha sån tur som mig heller :P

Sn00k
2009-08-26, 15:40
definera trimma.. sugmotor? överladdat? tänkt bygga varvvilig motor? bottenstyrka å brett register?


vad som skiljer.. olika toppar, olika kammar.. block.. massor.

KR topparna flödar bäst på insugs-sidan..
9A och PL lite sämre på insug men bättre på avgas..
ABF lite sämre insug men den bästa av dom på avgas-sidan.
9A och ABF är 2.0l motorer, KR och PL är 1.8l.

bästa toppen att utgå ifrån är således en ABF.. även blocket då det är ett högblock.. 159mm stakar istället för vanliga 144..
har även 10.5:1 i komp iställe för 10.0.

1.8l har 81mm borr och 86.4 slag.
2.0l har 82.5 borr och 92.8mm slag.


1.8l maskinerna lämpar sig att turbo-konvertera då man kan få tag i billiga och hållbara kolvar ifrån audi S2 som ger ~9:1 i komp vilket är alldeles lagomt för att köra bensin med överladd.. i dom allra flesta fall.

samtliga 16v har kolvkylning med oljesprut-munstycken under kolvarna vad jag vet.

9A blocken ska enligt obekräftad uppgift ha smidda vevstakar.

KR/PL blocken har smidd vev, samma som i G60.
osäker på 9A/ABF.. men tror dom senare 2.0orna fick gjuten.

razer
2009-08-26, 17:19
ABF och 9A har smidd vev.

Tobbe88
2009-08-26, 22:17
okay, detta skall juh bli turbo så låter som man
får sälja maskinen å köpa siig en KR maskin ist...


S2 stakar har jag juh, grenrör e itne svårt å svetsa ihop...
vad ska jag köra med för kolvar? s2 det med?

finns det ingen jämtflödig topp?
9a motorn har på utsug
kr har på insug?
vet itne redigt vad som e bäst att trimmas på? borde väl vara utsug?

KR delar verkar va lättare å få tag i å allt? iaf med topp packningar å kolvar å stakar å allt, så låter nästan bättre. hehe...


så vad tycker ni, 9a motor lr KR maskin att turbo?blir väl 300-350 hp te å börja med...
mvh tobbe

Dave the brave
2009-08-26, 22:37
KR-motorn blir ju iaf billigare att bygga på. Till en 9A eller ABF-motor måste du ju köpa nya lågkompkolvar, där springer det iväg några tusenlappar. En begagnad uppsättning S2-kolvar är ju betydligt billigare.

Det bästa (och dyraste) är nog att bygga på en ABF-motor.

En 9A-motor sägs ha sämre vinklar i vevaxeln (tror jag det var) för överladdning jämfört med KR och ABF. Detta kan någon annan säkert bättre...

Däremot om du har växellådan till den nuvarande 2-litersmotorn så spara den. Originallådan till KR-motorn klarar inte den effekten du tänkt dig.

Sn00k
2009-08-27, 00:11
S2 kolvar, och nå hållbara 144mm stakar.. vet inte om S2:ans stakar passar mot veven.. osäker, men det kan säkert någon fylla i.. även kolvarna lär modifieras för oljesprutmunstyckena en aning, fräsas ur jack.. sen är dom skottsäkra =)

kör på KR-grejjer, billigt och hållbart.

Tobbe88
2009-08-27, 22:44
okay låter mer som det KR maskin, men stakarna skall väl passa i en 8 iaf va? endeö kör med båda stakar å kolvar från s2??

povlarna kör med KR maskiner, tänkte att 2.0L var mer ovanligare men ikke då=)
skall inhandla en fuilrail från s2:a som borde passa lr har ni några tips på fuils rail?

insug från en a4 passar direkt på va? ungefär samma toppar,
s4:ans insug passar direkt på, ba kapa av en cyl lixom grenrör...

ingen som har 4 st S2 kolvar? å 144mm stakar? ska hållas för å varvas, det lär gå åt...

om man skall trimma en KR maskin, vad för packningar ska man ha å endel byter veven från en G60, å va något med någon axel man skulle byta ut...
skall ha en 300 hp... ngt mer man ska tänka på när man river i maskin?

lugnt denna motorn kommer inte sitta i en golf, 80quattro bygge ska den i...
å deras lådor e skottsäkra=D

razer
2009-08-28, 09:44
Insug från A4 passar inte utan adapterplatta. A4 1.8T är ju en 20v motor.
Fuelrail från 1.8T har samma delning.

Sn00k
2009-08-28, 12:21
som sagt, vet inte om s2 stakarna passar emot veven.
en s2:a har 5 cylindrar, så fuelrailen lär bli konstig.. finns en del olika lösningar på det hela.. 1.8T fuelrail är en, 1.6l 100hk fuelrail en annan.

insug ifrån en a4 passar nog inte alls.. topparna är inte lika för 5 öre, skiljer nå alldeles enormt i allting.

s2/s4:an har en 5:a och insug kan kanske passa OM bultdelning mm stämmer, om du kapar bort en cylinder och svetsar iordning det.

packningar.. G60/2E topp-packning i flerlagrat stål.. i övrigt orginal.
veven skrev jag precis ovan att det är samma i KR, PL och PG(G60).

s2 kolvarna är rätt tunga, men borde gå att varva en del iaf, fanns ett par uppsättningar till salu under säljes ganska nyligen vill ja minnas.
kraftiga 144mm stakar blir nog eftermarknads om inte S2:ans passar.. sitter ett gäng här på forumet som bör veta om dom gör det eller ej..

Dave the brave
2009-08-28, 17:16
om man skall trimma en KR maskin, vad för packningar ska man ha å endel byter veven från en G60, å va något med någon axel man skulle byta ut...
skall ha en 300 hp... ngt mer man ska tänka på när man river i maskin?

lugnt denna motorn kommer inte sitta i en golf, 80quattro bygge ska den i...
å deras lådor e skottsäkra=D

Axeln, eller rättare sagt lagrena till axeln, som du ska kolla lite extra på är den sk mellanaxeln som driver oljepumpen. De lagrena brukar slitas friskt och i en del fall vara helt trasiga. Tror dock inte att VAG har de som reservdel men de finns nog att få tag på på annat håll.

Ang lådan, passar quattrolådan mot KR-blocket?

Palm
2009-08-28, 19:05
känner det är dags att hoppa in i det här och reda ut ett och annat...


Ang lådan, passar quattrolådan mot KR-blocket?

Ja det passar bult på


som sagt, vet inte om s2 stakarna passar emot veven.

en s2:a har 5 cylindrar, så fuelrailen lär bli konstig..

s2/s4:an har en 5:a och insug kan kanske passa OM bultdelning mm stämmer, om du kapar bort en cylinder och svetsar iordning det.

s2 vevstakar passar på veven, mina funkar än iaf

jag kör s2ans fuelrail bara kapa och migga ihop..

s4ans insug har samma bultmönster som gtin (s2 insug är felvänd men passar även den) men som sagt bara kapa sista cylindern..


även kolvarna lär modifieras för oljesprutmunstyckena en aning, fräsas ur jack.. sen är dom skottsäkra =)

kör på KR-grejjer, billigt och hållbart.

som sagt s2 kolvar passar med modifikation, men skottsäkra, nja, i en 5:a så säger dom 450, så inte mer än 400hk i en fyra kanske, jag kör med s2 kolvar och bara funkat fint

Tobbe du har PM...

Tobbe88
2009-08-29, 01:39
Insug från A4 passar inte utan adapterplatta. A4 1.8T är ju en 20v motor.
Fuelrail från 1.8T har samma delning.


säkert? fått tag i ett a4 insug för 300 spänn, får la svetsa ihop det annars, s4 insug kostar juh oftas över 1000spänn! lika mkt jobb med sådant=/ hehe
okay, fuil railen kommer väl troligtvis bli s2, ska ta de mesta som stakar å kolvar!

Tobbe88
2009-08-29, 01:43
som sagt, vet inte om s2 stakarna passar emot veven.
en s2:a har 5 cylindrar, så fuelrailen lär bli konstig.. finns en del olika lösningar på det hela.. 1.8T fuelrail är en, 1.6l 100hk fuelrail en annan.

insug ifrån en a4 passar nog inte alls.. topparna är inte lika för 5 öre, skiljer nå alldeles enormt i allting.

s2/s4:an har en 5:a och insug kan kanske passa OM bultdelning mm stämmer, om du kapar bort en cylinder och svetsar iordning det.

packningar.. G60/2E topp-packning i flerlagrat stål.. i övrigt orginal.
veven skrev jag precis ovan att det är samma i KR, PL och PG(G60).

s2 kolvarna är rätt tunga, men borde gå att varva en del iaf, fanns ett par uppsättningar till salu under säljes ganska nyligen vill ja minnas.
kraftiga 144mm stakar blir nog eftermarknads om inte S2:ans passar.. sitter ett gäng här på forumet som bör veta om dom gör det eller ej..



jojo, men borde det inte gå å väga om kolvar å allt? ska lämna in veven så den blir bra .... vad kostar packningen?? vart köper jag den?

skumt att allt ska skilja, får testa å svetsa om skiten annars, hur fasen kan dom ändra bult delningen på insuget ba för det är 4v mer?
ingen som har bild på 1.8t insug på botten delen?

okay, här på sidan? då måste jag kika upp det!

mvh tobbe

Tobbe88
2009-08-29, 01:46
Axeln, eller rättare sagt lagrena till axeln, som du ska kolla lite extra på är den sk mellanaxeln som driver oljepumpen. De lagrena brukar slitas friskt och i en del fall vara helt trasiga. Tror dock inte att VAG har de som reservdel men de finns nog att få tag på på annat håll.

Ang lådan, passar quattrolådan mot KR-blocket?


okay, ska införskaffa mig en reservdels maskin, kompisen har en hel motor i delar, kanske han kan visa mer, svårt å säga, aldrgi rivit i en 16v... skriver ut detta så får vi se när jag börjar på! :)

oja det passar, sitter juh 1.8 gti 8v orginal, så de ska inte va ngt!
å eftersom det är en 80q mellan blabla typ 82-88 års modell så är det audis typ bästa lådor....dock svåra å få tag i...

Tobbe88
2009-08-30, 23:20
eller?:)

Sn00k
2009-08-30, 23:48
"hur fasen kan dom ändra bult delningen på insuget ba för det är 4v mer?"

tja, låt se nu.. 16v spisen är ritad tidigt 80-tal, 20v spisen däremot ritad närmare 2000.. utvecklingen har nog gått framåt under dessa år.
kanalutformning i 20v topparna är helt överlägsen en 16v på alla sätt å vis, och 3 insugs-ventiler gör inte saken sämre direkt.


så s2:ans vevstakar passar emot veven, det är antecknat, smidigt värre.. vet inte om dom har liknande styrka som G60 eller audi 100TQ(MC) stakarna, men dom lär ju klara en hel del mer än standard kr/pl-stakar.. är det 20mm kolvbult på s2 prylarna tro?

packningar köpte du lämpligen hos din närmaste vag-handlare.

Palm
2009-08-31, 16:22
så s2:ans vevstakar passar emot veven, det är antecknat, smidigt värre.. vet inte om dom har liknande styrka som G60 eller audi 100TQ(MC) stakarna, men dom lär ju klara en hel del mer än standard kr/pl-stakar.. är det 20mm kolvbult på s2 prylarna tro?

packningar köpte du lämpligen hos din närmaste vag-handlare.

vet inte hur stadig G60ns är men som sagt uppemot 400hk i en fyra med s2stakar ska nog gå bra (friar mig från allt ansvar om du skjuter din motor :P )
sen får du även oljesprut under kolvarna(eller ner till storänden beror på hur man ser det) då s2an har en oljekanal genom staken från lillände till storände, det har inte GTIn.

det är 20mm kolvbult på s2an också..

topplockspackning köpte jag själv på DLI-teknik, den som enbart är stål, men laddar bara 1,5bar men funkar fint änsålänge tror det var 600kr jag gav för den.. men köp då inte sotningssats och kompletteringsatsen på VAG, beställ från tyskland, skiljer gaaanska mycket i pris...

Tobbe88
2009-09-02, 00:10
vad pallar mina smidda stakar å vev da?
å vad pallar s2 stakar å kolvar?