handdator

Visa fullständig version : Halvljus lyser orange Mk5 gti



canterbury
2009-08-25, 22:57
Upptäckte idag när jag körde hem att höger framlykta har börjat tappa styrka i ljus, provat att knacka och släcka men det blev inte bätte. Den lyser alltså åt det oranga hållet. Dags att byta lampan, frågan är om detta är avancerat? Vilken lamp typ behöver jag och har någon en aning om vad den kan kosta? Bilen ifråga är en golf gti 5 06:a.

Något speciellt att tänka på? Corren o mk2an är ju busenkla, men såna här nya bilar....suck

Manny
2009-08-25, 23:16
Xenon?

canterbury
2009-08-26, 00:14
Xenon?


svar ja

edit: är inte det typ standard på alla gti:5?

Henrik.M
2009-08-26, 01:04
Mest troligt D2S lampa om det är orginalxenon.
Mest troligt ut med lycktan (ner med stötfångaren) för att byta lampa.

Skriver mest troligt pga av att jag ej bytt en XENON lampa på en MK5:a´, men när det handlar om orginalxenon brukar det vara trångt.
Som sagt......kvalificierad gissning.

DPC
2009-08-26, 08:12
svar ja

edit: är inte det typ standard på alla gti:5?

Nej, det var tillval. Kostade 12000 kr extra...

canterbury
2009-08-26, 14:26
vad heter lamptypen art.nr? Finns ju både orginal och en från osram som skall vara lite billigare hos vag. Hittade på mekonomen (22-66040)995:-, kostar ca 2800 och göra det hos vag då de mycket riktigt får riva ned fronten för att komma åt, enligt boken ska det ta 1h och 6 minuter, varav 6 minuter är att byta lampan och en timme för att komma åt den (idiotiskt)...

Henrik.M
2009-08-26, 17:50
vad heter lamptypen

Heter D2S

canterbury
2009-11-05, 19:56
Lamptypen orginal till golf 5 gti heter d2s. Köpte den betydligt billigare än från VAG. Går utmärkt att byta den själv, gjorde det på en 20 min ca och inte en timme som vag sa att det behövdes! En timmes jobb, dra ned fronten och 3000 kr skulle de ha... Men gick utmärkt att byta själv, bara in bakifrån, trångt som attan med mina små korvfingrar. Blev perfekt, enda är att nya lampan verka lysa lite starkare och med mer vitt ljus än den gamla, så det blir väl för perfektionisten (jag) att byta den med... ville bara skriva detta för den som också behöver göra detta.

Thorssa
2009-11-06, 00:31
Lamptypen orginal till golf 5 gti heter d2s. Köpte den betydligt billigare än från VAG. Går utmärkt att byta den själv, gjorde det på en 20 min ca och inte en timme som vag sa att det behövdes! En timmes jobb, dra ned fronten och 3000 kr skulle de ha... Men gick utmärkt att byta själv, bara in bakifrån, trångt som attan med mina små korvfingrar. Blev perfekt, enda är att nya lampan verka lysa lite starkare och med mer vitt ljus än den gamla, så det blir väl för perfektionisten (jag) att byta den med... ville bara skriva detta för den som också behöver göra detta.

När det gäller byte av xenonlampor rekommenderas alltid att man byter båda två samtidigt.