handdator

Visa fullständig version : lastvakt på Golf Mk1



bullten
2009-08-22, 22:18
Bygger ju om en Golf mk1 till Gti med Kr motor. Byter ju då såklart till skivbromsar bak men har ett litet problem. Behöver man verkligen en lastvakt som styr trycket till bakbromsarna? Det jag har hört är att bakbromsarna inte får låsas före frambromsarna gör det och gör dem inte det är det lugnt. någon som har erfarenhet av detta? Tacksam för svar eftersom det blir förbannat mycket dyrare att bygga om till lastvakt bak..

Mvh

Henrik.M
2009-08-22, 22:50
http://www.gtiklubben.nu/index.php?m=2&sbm=5&id=50

bullten
2009-08-22, 23:03
Jo jag har läst det där men får tyvärr inte fram svaret på min fråga utav det.
Frågan är om hjulen bak faktiskt låser sig före hjulen fram om man inte använder sig utav lastvakt.

"Bromsreduceringsventil bör du byta, och där tar du från en så lik bil som din egen utom att den har skivbromsar så länge du har en A2 eller A3 bil. Har du en A1 kan du ta Scirocco 16V reduceringsventiler.
Trumbromsar arbetar med lite högre tryck så för att du inte ska förvandla din bil till en karusell bör du göra detta moment."

Mk1
2009-08-23, 15:46
På min Mki1-84, har jag en lastreduceringsventil monterad original. Vet inte om du har det på din 75:a?
Första provturen med skivor bak var lite spännande med låsta bakhjul... Men jag monterade lös fjädern från lastventilen. Efter det fungerar det kanon.

Quattro_mannen
2009-08-23, 15:58
Har gjort exakt lika på min -84:a MK1...dvs lös med fjädern på org. lastventilen.
(sitter 280mm Corre fram och 16v skivor bak) fungerar kanonbra..
Kör dessutom med orginal huvudbromscylinder.

bullten
2009-08-23, 20:58
tyvärr sitter det ingen på 75:an. Det betyder med andra ord att bromstrycket är strypt? isåfall kanske det skulle gå att få tag på en sådan från en 1 för ett rimligt pris. Vad säger besiktningen om att ni har tagit lös fjädern då så att den inte justerar trycket?

Tack för svaren =)

Quattro_mannen
2009-08-23, 21:31
Jag monterar min tillbaks vid besiktning.

Janne.M
2009-08-23, 21:53
Vad säger besiktningen om att ni har tagit lös fjädern då så att den inte justerar trycket?

Tack för svaren =)

Åkte igenom med min mk2 utan fjäder senaste besiktningen utan problem, Henrik.M som haft den innan har gjort likadant i flera år. Dock är staget från bakaxeln borttaget så kanske därför det inte syns, att den är import borde inte spela någon roll.

Mk1
2009-08-24, 15:28
Jag har aldrig monterat tillbaka min till bes, och dom har då inte sagt någonting om det...