handdator

Visa fullständig version : Praktikplats i Wolfsburg



Mawe
2009-08-20, 18:59
Hej!

Är inne på min sista termin på Lunds Ekonomihögskola. Avslutar studierna till jul och får då en kandidat i finansiering. Vad jag ska göra därefter har jag funderat långt om länge på. Jobba vs plugga vs praktikplats.

Rådande finanskris i världen gör det lite knepigt att få ett jobb som jag strävar efter, så i ett försök att bättra på mina fördelar gentemot andra arbetssökande funderar jag på en praktikplats på ett företag i Tyskland. Första tanken slog mig var så klart VW... Eftersom jag söker en ganska bred praktikplats med fokus på ekonomi så kan jag tänka mig att praktisera/jobba varsomhelst i Deutschland, men Wolfsburg hade varit helt klart mest intressant!

Det jag har att bidra med är mitt intresse inom VW och i bilar i allmänt och jag kan ge en bild av hur VW kunder i Sverige tycker och tänker om bilmärkets status, service etc.

Så nu till min fråga. Någon som har en bra kontakt i Sverige eller Tyskland som jag kan ställa frågor angående praktikplats eller tillfälligt jobb i Wolfsburg eller övriga Tyskland.

Mvh Martin

http://www.drivelineblog.com/wp-content/uploads/2007/06/vwpark4.jpg

zoddri
2009-08-20, 19:24
Intressant tankegång!

Ett tips dock: Jag har några bekanta som varit i Tyskland och gjort praktik och även om det inte är ett formellt krav så ska du kunna tyska. Annars får du räkna med att behandlas som en lägre stående människa :)

Mawe
2009-08-20, 19:44
Intressant tankegång!

Ett tips dock: Jag har några bekanta som varit i Tyskland och gjort praktik och även om det inte är ett formellt krav så ska du kunna tyska. Annars får du räkna med att behandlas som en lägre stående människa :)

Jo, vet vilken inställning de har till det engelska språket.. Jag har läst tyska i sex år i skolan och har kvar grunderna därifrån, så jag kan ta mig fram. Ett av delmålen blir då att lära mig tyska flytande :)

mtm
2009-08-20, 20:19
En annan sak jag kan nämna är att företagskulturen i Tyskland är ganska hård.

Har jobbat för två tyska/tysk-styrda företag i Sverige och jag kan säga att du är inte mycket värd som anställd.

Motsvarigheten till LAS verkar inte existera heller (dock är dom ju tvungna att följa svensk lag i Sverige).

Nu vet inte jag om det gäller generellt men det är min erfarenhet iaf.

Kan vara något att tänka på.

MEN låt nu inte min dåliga erfarenhet hindra dig från att nå dina drömmars mål! ;)

Ville bara delge mina 2. :)

Mawe
2009-08-22, 16:30
En annan sak jag kan nämna är att företagskulturen i Tyskland är ganska hård.

Har jobbat för två tyska/tysk-styrda företag i Sverige och jag kan säga att du är inte mycket värd som anställd.

Motsvarigheten till LAS verkar inte existera heller (dock är dom ju tvungna att följa svensk lag i Sverige).

Nu vet inte jag om det gäller generellt men det är min erfarenhet iaf.

Kan vara något att tänka på.

MEN låt nu inte min dåliga erfarenhet hindra dig från att nå dina drömmars mål! ;)

Ville bara delge mina 2. :)

Intressant att höra om tyskarnas syn på anställda, men jag är beredd på det mesta tror jag ;)

Ingen som har någon shysst kontakt på VW?