handdator

Visa fullständig version : turbokonvertering gti mk1



bobby_B
2009-08-19, 19:34
har lite planer på att turbokonvertera min golf gti från 83 med 1800 motorn. jag har väl i stort sett allt som behövs utom ett grenrör och tänkte höra ifall någon vet om ett från en gammal golf gtd eller golf 2 td skulle funka utan modifikation. tips å pointers på saker som skulle kunna bli problematiska mottages.

Raz
2009-08-19, 21:02
Bilprovningen kan bli problematisk men det vet du säkert redan =)

Vad ska du köra med för sprut?

bobby_B
2009-08-20, 00:29
jo till besiktning så får jag byta tillbaka har turen att jag besiktar på vintern så jag kan köra hela sommaren utan operationer å bilen ska inte gå på vintern ändå annat än till besiktning.

som det ser ut nu så lutar det åt ett saabsprut då jag har ett liggandes som antagligen aldrig kommer användas igen om inte nu

pekka kiiskilä
2009-08-20, 22:54
Grenröret från mk2-3 passar utan problem men du behöver kompsänka motorn lite för att det ska bli bra.

bobby_B
2009-08-20, 23:12
kanoners.. jo det lutar åt en tjock stålpackning bara då det är ett snikbudgetbygge men ett par schyssta kolvar skulle inte sitta fel heller

Sn00k
2009-08-20, 23:59
kolvar ifrån en RP-motor.. ger 9:1 i komp.. passar rakt i.. å det kryllar av dom.

bobby_B
2009-08-22, 01:09
ja det där tål att tänkas lite på dock så blir juh operationen aningen större än att byta till en tjockare packning.

Norpan
2009-08-22, 01:28
Det bästa snikbygge du kan göra är ett RP-block med en JJ eller GZ topp på och Saab turbosprut med ombyggd styrtrycksventil.
Turbo typ 13-15t volvo aggregat. Laddtryck runt 0,7-1,0bar ev.
Låsa tändningen i fördelaren eller bygga om med vakumdosa från volvo med tryckförställning.
Och viktigast av allt är att kosta på sig en sinterlamell eller kanske en hel sportkoppling av organisk typ eller sinter.

Putte_70
2009-08-22, 03:01
Grenröret från mk2-3 passar utan problem men du behöver kompsänka motorn lite för att det ska bli bra.


Det är grenröret från en Td vi pratar om nu va? :)

Norpan
2009-08-22, 13:45
Du kan använda TD grenröret om man slipar om det lite så det passar mot insuget men man kan lika gärna bygga ett eget som passar som man vill ha det och desutom har bättre flöde.

Putte_70
2009-08-23, 01:07
Du kan använda TD grenröret om man slipar om det lite så det passar mot insuget men man kan lika gärna bygga ett eget som passar som man vill ha det och desutom har bättre flöde.

Ursäkta att jag lånar tråden igen..

Jo förstår att där e bättre flöde i ett egenbyggt om man kan. Svetsa kan jag till husbehov, men sen spricker mina kunskaper. Kostar väl en minde förmögenhet o få ett ihopsvetsat av nån som kan. Jag har samma planer som trådskaparen men tänkte det som ett "budgetbygge"