handdator

Visa fullständig version : Skumt fel - G60 - Hackar och går ojämnt



Fors
2009-08-19, 15:08
Hej!

Idag körde jag sambon till jobbet och bilen gick som vanligt. På vägen hem började den dock dumma sig helt plötsligt när jag låg och snurrade i stan. Olje och vattentemp drog iväg och bilen hackade och tvekade när jag låg på jämn gas. Uppe på motorvägen på väg hem rättade det till sig lite grann (men det fanns där i bakgrunden) och temperaturerna sjönk. Soppaförbrukningen låg still.

Nyss var jag ute och körde igen och fann ett mönster. Vid jämn gas under 2400 rpm går den riktigt, sen börjar det komma för att bli riktigt påtagligt upp mot 3000 rpm. Därutöver försvinner det. Vid fullgas går den som vanligt.

Har hittils bara kollat fördelarlock och rotor och det såg ok ut. Osäker på hur gamla stiften är, men känns inte som felkälla eftersom felet verkar rpm-relaterat och uppträdde väldigt plöstligt.

Innan jag börjar felsöka vill jag höra... spontant, vad tror ni har hänt? Vad kan det bero på?
Felet kom som sagt helt plötligt och uppträder bara mellan 2400rpm och 3000 rpm.

Sn00k
2009-08-19, 15:58
blå tempgivare som sagt upp sig?
vaccumslang som spruckit/släppt till soppatrycks-regulatorn?
nån kabel som släppt till nån givare?
lambdasonden?

Fors
2009-08-20, 10:25
Blå tempgivare stark kandidat.

Mätte ohm vid kall och fick ~1300 ohm.
Körde en runda från kall motor, höll konstant 2800rpm, och hade inga ryck. När oljan nådde 84-86 grader började det.

Jag provade att dra tempgivare vid tomgång och köra en runda (varm motor)
Tomgången droppade direkt jag drog den, men ryckandet fanns där i samma varvtalsområde, om än förvärrat.

Mätte ohm på nytt (varm) och fick ~300 ohm.

Kom då ihåg ett annat inlägg i liknande tråd.



Car not running right? Here's some common debugging tips!

1. Engine running warmed up, unplug the blue coolant temp switch, does anything change? No = bad coolant temp.
Alt: 1000 ohms resistance after normal operating temps


Verkar som motståndet blir helgalet vid normal temp?


Normal och normal förresten.
Lugn körning i landsvägsfart och oljetemp på 108 grader och högre vattentemp än normalt.
Visst påverkar blå tempgivare tändförställningen? Om den får motorn och ställa tändningen helfel, kan det påverka motortemp?

EDIT:
Kan tillägga att jag länge haft problemet att om jag startar bilen varm så går den ryckigt första 30 sekunderna, typ. Kan vara relaterat? Blå tempgivare triggar ju kallstartfunktion under 60grader

Hittar dessutom i ett dokument nåt som heter
"After start enrichment over entire temp range" relaterat till tempgivaren.
Vad är detta?

Fors
2009-08-20, 13:54
Tolkar jag texten fel?



Car not running right? Here's some common debugging tips!

1. Engine running warmed up, unplug the blue coolant temp switch, does anything change? No = bad coolant temp.
Alt: 1000 ohms resistance after normal operating temps

Jag fattar detta som att tempgivaren ska ligga på ~1000 ohm vid normal temp. Men sen hittade jag detta diagrammet:

http://hem.spray.se/markusf/tempdiagram.jpg

och då ska det ligga på ungefär det jag mätte vid normal temp...

David L
2009-08-20, 14:45
Låter som din tempgivare är korrekt. Drar du ur sladden tar ändå styrboxen värdet för 'varm' (~80grader) motor så den går i sånt fall sämre kall än varm.

Sn00k
2009-08-20, 15:01
det ska ligga ungefär där du mätte.

"Blå tempgivare triggar ju kallstartfunktion under 60grader"

ja och nej, tempgivaren kompenserar bränslet, och även tändningen, emot kylvattnets/motorns temperatur, jämt, inte bara under kallstart.

finns en även kallstartsfunktion som säger att den pyttsar på en viss mängd soppa medans du håller in nyckeln och några sekunder framåt.

rycker du ur den så förändras tomgången pga att boxen går i "nödläge" och slår tillbaka tändningen till en grundkurva, å då blir det mycke varmare avgaser, så man ska inte pressa bilen i det läget.

blir det ingen förändring när du drar ur den blåa så är den kass, och bilen går redan i "nödläget".
alternativt så hänger den sig på ett ohm-värde när den pajjar, tex runt 1000 ohm, och är så varesig motorn är varm eller kall.

något avgasläckage innan katten?

död/dålig lambdasond? är den bytt nån gång? dom ska bytas var 10.000e mil, och det är ny orginal som gäller.. finns dock att få tag på till bättre priser än vags.

tomgång/fullgas-brytarna hela?
ta lös kontakten till databoxen och mät med multimeter mellan stift:

15(fullast) och 6(gemensam jord), ska pipa/indikera när du vrider spjället fullt öppet.

11(tomgång) och 6(gemensam jord), ska pipa/indikera när gasen är helt släppt.. minsta lilla du rör gasen så ska den sluta.

Fors
2009-08-20, 17:13
Tackar för input!

Jag har mätt en del på kontakten vid boxen.

Följande kollat och inga fel funna där på
- Batterispänning till box
- Tomgång/Fullgas-kontakt
- Blå tempgivare
- Co-Pot
- Insugstemp

Några år sedan lambdan byttes, men max 4000 mil.
Mätt lambda-signal vid tomgång, varm motor och den pendlar mellan 0 och 1 volt.

Dock fick jag för höga värden 2 ggr när jag mätte på tempgivaren. Trodde första gången bara jag tabbat mig eftersom jag en stund senare fick rätt värde, men sen hände det igen. Fick ~750 ohm när det borde varit ~300. Jag märker ju skillnad när jag kopplar ur tempgivaren så på så vis funkar den men det tyder ju på osäker funktion. Provar att byta till en ny, eftersom det inte är så jäkla dyr.

Sciroccogtx16v
2009-08-21, 12:33
Tackar för input!

Jag har mätt en del på kontakten vid boxen.

Följande kollat och inga fel funna där på
- Batterispänning till box
- Tomgång/Fullgas-kontakt
- Blå tempgivare
- Co-Pot
- Insugstemp

Några år sedan lambdan byttes, men max 4000 mil.
Mätt lambda-signal vid tomgång, varm motor och den pendlar mellan 0 och 1 volt.

Dock fick jag för höga värden 2 ggr när jag mätte på tempgivaren. Trodde första gången bara jag tabbat mig eftersom jag en stund senare fick rätt värde, men sen hände det igen. Fick ~750 ohm när det borde varit ~300. Jag märker ju skillnad när jag kopplar ur tempgivaren så på så vis funkar den men det tyder ju på osäker funktion. Provar att byta till en ny, eftersom det inte är så jäkla dyr.

Hej!

Har haft ett liknande fel på en Corrado G60, det var reläet till sprutet som hade en kallödning och då fick sprutet bara 8 volt.
Kolla, med bilen igång, spänningen vid tomgångsregleringsventilen (enklaste stället att mäta spänningen till boxen när allt är igång). Det skall vara batterispänning (ung 13volt).
Om inte, köp ett nytt relä eller plocka isär det och rengör och löd om de kassa lödningarna.

Fredrik

Fors
2009-08-25, 08:43
Hej!

Har haft ett liknande fel på en Corrado G60, det var reläet till sprutet som hade en kallödning och då fick sprutet bara 8 volt.
Kolla, med bilen igång, spänningen vid tomgångsregleringsventilen (enklaste stället att mäta spänningen till boxen när allt är igång). Det skall vara batterispänning (ung 13volt).
Om inte, köp ett nytt relä eller plocka isär det och rengör och löd om de kassa lödningarna.

Fredrik

Tack för tipset, det har jag redan kollat


Följande kollat och inga fel funna där på
- Batterispänning till box


jag bytte blå tempgivare, utan förändring.
Dock hade jag inte felet dagen efter bytet, och har inte kört så mkt sen efter det.

Hur fungerar fuel-cut på G60? Vilka saker spelar in och när?
Jag anar att det är det som går in...

Sn00k
2009-08-25, 10:27
"Dock hade jag inte felet dagen efter bytet, och har inte kört så mkt sen efter det."

vad menar du med detta?

fuel-cut? som i när du motorbromsar? enbart varvtalet och tomgångs-brytaren som spelar in.. minns inte exakt varvtal, men runt 1400-1500 i orginalchippet har ja för mig.. varvtals-signal till sprutet det har du, annars skulle den aldrig starta, å givaren hade du kontrollerat vad jag förstod.

står tändningen verkligen rätt på den där..?
kabeln till knacksensorn kraftigt skadad?
alla jordkablar till sprut och spridarbrygga(via sprutet) riktigt jordade? motorn riktigt jordad?

Fors
2009-08-25, 12:13
"Dock hade jag inte felet dagen efter bytet, och har inte kört så mkt sen efter det."

vad menar du med detta?


Direkt efter bytet av givare fanns felet. Körde sen en runda på nån mil dagen efter och då hade jag INTE felet. Sen har bilen stått sen dess.




fuel-cut? som i när du motorbromsar? enbart varvtalet och tomgångs-brytaren som spelar in.. minns inte exakt varvtal, men runt 1400-1500 i orginalchippet har ja för mig.. varvtals-signal till sprutet det har du, annars skulle den aldrig starta, å givaren hade du kontrollerat vad jag förstod.

Precis. Jag har kontrollerat funktionen och att det är kontakt men funderade på om justeringen på kontakten ändrats så att den fortfarande ligger på även om jag ger den lilla lilla pedal-rörelse som krävs för att hålla den på max 3000. Har inte orginalchipp och har för mig ~2500 rpm är gränsen (?) Stämmer ju ganska väl med att ryckande uppstått vid ~2400-2500.
Även därför jag undrade om det fanns nåt annat än rpm och tomgångskontakt som kunde fuel-cutta



står tändningen verkligen rätt på den där..?
kabeln till knacksensorn kraftigt skadad?
alla jordkablar till sprut och spridarbrygga(via sprutet) riktigt jordade? motorn riktigt jordad?

Tändningen har jag inte kontrollerat nu, men har inte ändrat på nåt själv sen den var på VAG och justerades 100%, och fördelaren satt inte löst, så jag tror inte den ändrat på sig.

Knacksensor stryper väl bara soppa om den inte har signal över 1 bars ladd?

Det och jordkablar kan vara nästa grej att kolla, tack för tips =)

Sn00k
2009-08-25, 23:14
knacksensorn backar tändningen vid knackningar/spikningar.. med X antal grader beroende på var i varvtalsregistret den ligger..
den har en helt egen map för hur många grader den ska sänka.. hur fort den ska stega upp igen, osv.
tänkte om det blev nå störningar på den signalen.. för då skulle den kunna backa tändningen rejält fastän motorn egentligen går rent.. såpass att den börjar misstända i värsta fall.

jordkablar är alltid bra att kolla över.. likaså kablarna till blåa tempgivaren, dom brukar ofta vara hårda, spruckna å inte alltför sällan av.

Janne.M
2009-08-25, 23:24
knacksensorn backar tändningen vid knackningar/spikningar.. med X antal grader beroende på var i varvtalsregistret den ligger..
den har en helt egen map för hur många grader den ska sänka.. hur fort den ska stega upp igen, osv.
tänkte om det blev nå störningar på den signalen.. för då skulle den kunna backa tändningen rejält fastän motorn egentligen går rent.. såpass att den börjar misstända i värsta fall.

jordkablar är alltid bra att kolla över.. likaså kablarna till blåa tempgivaren, dom brukar ofta vara hårda, spruckna å inte alltför sällan av.

Har ett liknande fel på min digifant 2 bil, dock uppkommer det oftast vid 75% gas och mer, har bytt tempsensorn, men knacksensor kabeln ser inte ut att vara i toppskick. Ska testa att plocka bort den från blocket helt, du kan ju testa det du också.

Hur "känns" det i bilen när knacksensorn backar tändningen? som att all 50% av kraften försvinner i en bråkdels sekund och kan ge lite "studsbollseffekt"?

Har du kollat resten av tändnings-kedjan? taskig tändspole (blir för varm...?)/glappande tändkabel etc? dock borde inte felet vara så konsistent om det vore glapp.