handdator

Visa fullständig version : 4-punktsbälten med baksätet kvar?



kim_gulle
2009-08-15, 22:54
Funderar på att byta ut stolarna i bilen min till racingstolar och undrar om nån vet om hur man kan fästa 4-punktsbälten om man fortfarande vill att man ska kunna använda baksätet. Altså man ska fortfarande kunna sitta i baksätet.

Och sen skulle jag vilja veta vad farbror blå säger om man sitter med 4-p på sig och inte bilens 3-p?

3-p har jag hört inte ska vara så säkert att använda om man har höga sidor på stolarna.

mtm
2009-08-16, 00:05
Sportstolar eller "riktiga" racestolar? Varför jag undrar är om det är racestolar och det är en bil du använder dagligen så är det jävligt drygt att ta sig i och ur sådana stolar.

Nåväl, som svar på frågorna:

Bulta bältena i golvet nedanför/under stolen eller fäst dom i själva stolen.

Kan inte lagen på den punkten, men när det gäller besiktningen så ska det vara 3-punktsbälte.

Jag har blivit stoppad och haft 4-punkts och då har dom inte sagt något.

kim_gulle
2009-08-16, 00:52
Jag ska ha icke fällbara. Altså riktiga skalstolar. Hur jobbigt det är att ta sig i och ur dem är inte nåt jag bryr mig om.

Har funderat över det där med att sätta dem sådär under stolen eller rakt ner precis bakom men kan det verkligen hålla om man skulle krocka t.ex? Eftersom att då skulle bältena spänna kroppen mot stolen och inte med själva bältena. Läste på en tråd på Garaget att man kan bryta ryggen om man har bältena så också.

Dave the brave
2009-08-16, 11:56
3-punktsbältet är inga problem att använda tillsammans med en skalstol. Om du dessutom köper ett underrede med färdiga bältesfästen så är det nästan "bolt on". Det är ju så det ser ut original.

3p-bältet trär du genom bälteshålen på sidan av stolen. Bälteshållaren (den som man klickar i bältet i) fick jag förkorta något för att den skulle sitta i lagom höjd för bälteshålen. Genom att montera det så här så kan du alltid spänna bältet mot kroppen. Bältesdelen som går över axeln monterar du som vanligt.

Du måste alltid använda 3p-bältet när du kör, bara 4-p-bältet godkänns inte av polisen eller besiktningen. Däremot har de inga invändningar på att det sitter 4p-bälte monterat.

Höftbältena på 4p-bältet kan du montera i golvet på bilen mha förstärkningsplattor. När det inte finns någon bur att fästa axelbältena i kan man använda bilens originalinfästningar i baksätet. Detta är dock inte så bra då bältets vinkel blir alldeles för brant. Bältena spänner då för mycket neråt på axlarna. Jag har också sett att bakbältenas övre infästningspunkt har använts. Det finns ju bla denna varianten där de två axelbältena går ihop till ett: http://www.demon-tweeks.co.uk/products/ProductDetail.asp?cls=MSPORT&pcode=SBRSPT322B

Barbapappa
2009-08-16, 17:10
Jag tycker bältesmodellen med 'krokar'/karbinhake-fastsättning är grym smidig.
Då får man ju köpa bultar med öglor istället för skalle.
Tycker det är rätt smidigt med modellen på bälte där axelremmarna går ihop till en rem, då kan man ju dessutom använda bäksätesbältets infästning i c-stolpen att fästa den med, snabbmonterat...

Men kör inte med de bältena ut i trafiken, och speciellt inte med orginalstolar, funkar dåligt när man krockar...

GTI-nissen
2009-08-16, 21:09
....... Jag har också sett att bakbältenas övre infästningspunkt har använts. Det finns ju bla denna varianten där de två axelbältena går ihop till ett: http://www.demon-tweeks.co.uk/products/ProductDetail.asp?cls=MSPORT&pcode=SBRSPT322B

Jag har mitt bälte fäst i bältesinfästningen i C-stolpen och det är av denna typen som går ihop till ett band. Jag har även rulle på mitt, vilket är otroligt smidigt när man upptäcker att man måste ta upp något från golvet. ;-)
Mitt bälte är däremot anpassat för sidomontering, på ett av banden som går bakåt sitter det en slags utjämnare vilken gör att man inte dras snett vid en krock. Vet inte hur viktigt detta är, men den sitter ju där eftersom tillverkaren ansett att det behövs.
I nedre bakbältesinfästningen skulle jag inte montera iallafall på grund av vinkeln som ni redan pratat om.

Lilla_Vargen
2009-08-16, 23:35
Har enbart 4-punktsbälte i min bil och har blivit stoppad av polisen.

Som med allt annat är det rysk-roulette

Körkort, blåsa och klistra på skattemärke + några glada kommentarer var det jag fick göra.

Krock mässigt är det endast hårt åtdraget som 4 punktaren ger gott skydd, och som Nisse har (rulle) är ruggit smidigt. Kan ju själv inte ens få upp mobiltelefonen ur fickan under körning....

Skalstolen är en riktigt bra uppgradering och min rekomendation är att köra vidare med 3-punkt.

kim_gulle
2009-08-19, 17:58
Så man kan altså köra igenom bältesfästet i hålet på skalstolen? Blir det inte lite skumt då har man själva bältesfästet inne i stolen mot låret? Eller har man det utanför stolen och drar bältet genom hålet när man sätter på sig det?
Har tänk köpa mig en sån här, men bara en eftersom att folk ska kunna ta sig in baksätet och sitta där så passagerarstolen blir ju kvar då.
http://www.h2mracing.se/webbutik/product_info.php?cPath=17_2917&products_id=4342

Funkar det med 3 punkt på det viset så är det ju bättre än 4-punkt.

cheba
2009-08-19, 17:59
Som nämnts så kan man inte böja sig framåt för att plocka upp nåt från golvet när man sitter med 4p bältet på. Ifall bilen skulle rulla våldsamt så att taket trycks in, har man heller inte samma möjlighet att böja överkroppen framåt som med 3p bälte, taket kan då bryta nacken av en. Värt att tänka på, om man ska köra med 4p bälte utan bur.

GTI-nissen
2009-08-19, 20:09
Så man kan altså köra igenom bältesfästet i hålet på skalstolen? Blir det inte lite skumt då har man själva bältesfästet inne i stolen mot låret? Eller har man det utanför stolen och drar bältet genom hålet när man sätter på sig det?............

Japp, lossa på det vänstra nere vid golvet, trä igenom det uppifrån och skruva fast det igen! Med bältesfästet gör du som Dave the brave (och jag) gjort. Korta av det så att det ligger under hålets höjd. "Bälteslåsnyckeln" tråcklar du sedan ut genom hålet och sticker i låset efter att du satt dig. Funkar kanon!

kim_gulle
2009-08-19, 20:35
Japp, lossa på det vänstra nere vid golvet, trä igenom det uppifrån och skruva fast det igen! Med bältesfästet gör du som Dave the brave (och jag) gjort. Korta av det så att det ligger under hålets höjd. "Bälteslåsnyckeln" tråcklar du sedan ut genom hålet och sticker i låset efter att du satt dig. Funkar kanon!

Ja precis, det låter ganska vettigt. Men nu har jag börjat fundera över vad som skulle kunna vara ett problem här. Bilen har ju den där mittenbalken som går tvärs över golvet med den där lilla "toppen" på som originalstolen sitter fast i, hur funkar det om man ska ha i den här stolen som jag tänker köpa?
Den stolen har ju medföljande glidskenor och hela rubbet men kommer inte stolen att ta i den där balken? Min körställning är ganska långt fram då jag tävlat i gokart och fått försmak för den typen av körställning så jag är orolig över om jag kommer kunna ha stolen så långt fram som jag vill ha. Vill ju egentligen inte börja kapa och greja med originalfästena utifall att man skulle vilja sätta i originalstolen igen.

Dave the brave
2009-08-19, 20:56
Om du vill använda de medföljande glidskenorna kan du bygga eller köpa ett fast underrede med tre ben. Två bakre ben som fäster i skenorna i golvet och ett som du sätter i det mittre främre fästet. Skruva sedan dina glidskenor i underredet. Stolen KAN komma högt upp beroende på hur underredena ser ut

Du kan också skippa de medföljande glidskenorna och bygga ett underrede som fungerar som originalunderredet, dvs de två bakre benen löper i golvfästena. Det främre fästet får då vara ett plattjärn med hål i som löper i det mittre fästet. Alternativt åka till skroten och ta underredet från en vanlig stol. Med min Cobra-stol kunde jag inte använda originalunderrede då den kom alldeles för högt upp.

De här två alternativen är godkända hos bilprovningen eftersom de använder original infästningspunkter.

Smurfen
2009-08-20, 13:14
Kapade sönder en orginalstol och svetsade dit en egen platta på det så jag kunde använda orginalbenen från underredet. Då kom man lägre och det fungerade som orginal. Mycket bekvämt.

kim_gulle
2009-08-20, 14:44
Kapade sönder en orginalstol och svetsade dit en egen platta på det så jag kunde använda orginalbenen från underredet. Då kom man lägre och det fungerade som orginal. Mycket bekvämt.

Okej, ja det kanske är så man ska göra då. Ska ju bara ha tag i en gammal stol då för lite och ingenting. Visst går det att fixa upp underredet om det skulle glappa sådär så att stolen känns lös? Ni vet, dem brukar ju sätta igång och vicka fram och tillbaka när dem är sliten och blir nästan omöjliga att justera i djupled också.

GTI-nissen
2009-08-20, 14:50
Glappet fixas med nya glidskor som finns att köpa för en spottstyver. :-)

Lilla_Vargen
2009-08-21, 00:52
Det är delar som slits efter drygt 20 aktiva år...

Bra att slitdelar finns för spottstyvingar så man nu inte skulle bli helt skinnad på pengar.

kim_gulle
2009-08-21, 12:57
Glappet fixas med nya glidskor som finns att köpa för en spottstyver. :-)

Fan va bra, mekonomen eller må man dra en sväng på VAG och glappa käften lite där för att få tag i dem? ;)