handdator

Visa fullständig version : Centrallås / Lås FEL passagerardörr



IMP
2009-08-15, 02:36
Hej!

Som rubriken lyder så krånglar mitt lås på passagerarsidan, skall tilläggas att det sker kanske 20% av fallen. Har försökt läsa mig till detta på både vwvortex och här på gtiforumet utan att komma fram till vad det kan vara.

(Går endast igen hur det är när det ej funkar)
Grejen är den att när man låser upp passagerardörren med fjärren så fastnar inte "pinnen" längst upp i upplåst läge. Utan den ramlar ner igen och stannar halvvägs(går ej öppna, dock innefrån om man öppnar "två gånger"). Trycker man på fjärren igen så hoppar den upp och fastnar i det översta läget.

Någon som har en aning vad som är galet?
Antar det har något med låskistan att göra, men antagligen inget elektroniskt som de flesta verkar ha problem med, utan något mekaniskt.

Hoppas på hjälp!

(Som sagt 80% av gångerna funkar det bra, "nåt" verkar inte helt slut)

polomannen
2009-08-15, 11:42
Helt klart att det är låskistan som krånglar.

Aspen-83
2009-08-15, 14:19
Japp det är garanterat låskistan. Sitter små microbrytare som brukar pajja.
man kan köpa hela låskistan ny eller beg som jag gjorde och tog dom hela och fina microbrytarna från den. sen funka det igen.

Men jag måste tillägga att det var djävulskt svårt att få i hop skiten igen, fick plock isär och ihop flertalet gånger innan det vart rätt.

IMP
2009-08-15, 14:51
Okej tack för svaren,

Men jag tror fortfarande de har nåt att göra med något mekaniskt i låskistan. För låset åker ju upp men ramlar ner igen !?

Men oavsett om jag köper en begagnad eller ny låskista så kommer inte orginalnyckeln funka i det låset sen lr? eller behåller man orginallåset?

Om jag köper en helt ny/beg låskista, kan man inte byta hela kistan då ist för att föra över microchip som du beskrev?

Slutligen, måste man göra nåt med VAG-com när det är bytt?


Många frågor på en gång, men inget är lätt första gången man skall göra de :)

mvh/Oscar

g-man
2009-08-15, 19:09
Låscylindern sitter i handtaget så det behåller du. Funkar kanon att bara byta låskistan.

Behöver inte göra nåt med vagcom efteråt då det inte sitter nån som helst elektronik i kistan mer än microbrytarna.