handdator

Visa fullständig version : Vevstakslager och kolvbultsmörjning



_Danne_
2009-08-14, 23:36
Jag håller för närvarande på att renovera och trimma en motor som snart ska krypa ner mellan rambenen på min golf etta. Motorn är en 2E och kommer från en Passat. Samtliga lager och packningar kommer att bytas. Och just med lager, kommer min fråga. Har inhandlat ett gäng Toga lager från DLI-Teknik, och ska byta då både vevlager och vevstakslager. På vevstakslagerna SAKNAS hålet för kolvbultsmörjning, medan på de gamla lagerna finns hålet. Är detta rätt??? Jag tycker ju att lagringen till kolvbulten borde få ett hårt liv helt utan olja. Ska man borra upp hål i de nya lagerna för och släppa fram oljan???

Mackan73
2009-08-15, 01:30
Låter som det är en ganska bra idé. Pressa i & borra sen ett hål.

David L
2009-08-15, 10:17
Jag håller för närvarande på att renovera och trimma en motor som snart ska krypa ner mellan rambenen på min golf etta. Motorn är en 2E och kommer från en Passat. Samtliga lager och packningar kommer att bytas. Och just med lager, kommer min fråga. Har inhandlat ett gäng Toga lager från DLI-Teknik, och ska byta då både vevlager och vevstakslager. På vevstakslagerna SAKNAS hålet för kolvbultsmörjning, medan på de gamla lagerna finns hålet. Är detta rätt??? Jag tycker ju att lagringen till kolvbulten borde få ett hårt liv helt utan olja. Ska man borra upp hål i de nya lagerna för och släppa fram oljan???

Lagren finns både med och utan hål. Se länkarna nedan och informationen under 'Notering'.

Med hål (http://www.dli-teknik.se/index.php?section=products&subsection=3&cat=57&s1cat=257&s2cat=460&showprod=2209&lang=sv)

Utan hål (http://www.dli-teknik.se/index.php?section=products&subsection=3&cat=57&s1cat=257&s2cat=460&showprod=2210&lang=sv)

Hör av dig på måndag så får du byta.

_Danne_
2009-08-16, 02:56
Aj fasen, de har ja minsann missat helt o hållet att de fanns båda modellerna. Men om ja spinner vidare på tråden och frågar varför man vill ha ett lager utan hålet för smörjning??? Finns det nån vinst med detta egentligen???